فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

در زمینه تغییر اقلیم کشور ما آسیب‌پذیر است

در زمینه تغییر اقلیم کشور ما آسیب‌پذیر است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد:کشور ما در زمینه تغییر اقلیم بسیار آسیب‌پذیر است و همواره باید از نظر مدیریت بحران‌های جوی و اقلیمی آمادگی کامل در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از خبرگزاری فارس، سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره عوامل مؤثر در بروز سیلاب، عنوان کرد: اساساً شاید عامل اصلی وقوع سیلاب بارندگی باشد، اما اگر آب در مسیر  تعبیه شده حرکت کند و موانعی در مسیر آن نباشد بهتر می‌توان آن را کنترل کرد؛ ولی وقتی مسیر رودخانه بسته می‌شود، خسارات گسترده‌ای به بار می‌آید.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: متأسفانه در سیل سال ۱۳۹۸ در شیراز، سیل امسال مشهد و سیل دو سال قبل امامزاده داود؛ اگرچه شدت بارش در مدت‌زمان کوتاه، نسبتاً زیاد بود، اما اگر مسیر آب‌ باز بود، بخشی از آن در مسیر خودش هدایت می‌شد؛ اما این‌طور نشد و آب به داخل شهر و محل حضور مردم نفوذ کرد و متأسفانه تلفات و خسارات سنگینی هم برجای گذاشت.

تاج‌بخش افزود: متأسفانه تغییر کاربری اراضی بسیاری در کشور وجود دارد که باید اصلاح و حریم رودخانه‌ها رعایت شود. در سیل سال ۱۳۹۸  لرستان بسیاری از روستا به دلیل ساخت‌وساز در مسیر رودخانه تحت‌تأثیر سیل قرار گرفتند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور اضافه کرد: نیازمند آن هستیم که طرح‌های جامع کشور پیوست‌های اقلیم داشته باشند به‌نحوی‌که داده‌ها و اطلاعات این پیوست‌ها به تأیید سازمان هواشناسی کشور برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم اتفاقی است که در همه دنیا رخ داده است، گفت: کشور ما نیز بسیار آسیب‌پذیر است و همواره باید از نظر مدیریت بحران‌های جوی و اقلیمی آمادگی کامل در کشور وجود داشته باشد.

تاج‌بخش خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از کشورهای دنیا  از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای به سمت راهکارهای سازگاری و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت کردند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه متأسفانه پیامدهای بسیار زیادی از تغییر اقلیم در کشور دیده می‌شود، ادامه داد: بر اساس برنامه هفتم توسعه مسئولیت مدیریت تغییر اقلیم با سازمان حفاظت محیط‌زیست است؛ اما دستگاه‌هایی مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواشناسی کشور نیز همکاران این طرح هستند.

وی عنوان کرد: ‌اگر تصمیمات خوبی گرفته نشود پیامدهای تغییر اقلیم در کشور تشدید می‌شود. در واقع اگر راهکارهای سازگاری، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش پیامدهای تغییر اقلیم را در پیش نگیریم، متأسفانه میزان خسارت‌ها و تلفات بیشتری در این حوزه خواهیم داشت.

تاج‌بخش گفت:  وقتی دمای هوا افزایش پیدا می‌کند برهم کنش بین جو و اقیانوس به هم می‌خورد؛ بنابراین اقلیم مناطق مختلف تغییر می‌کند که یکی از پیامدهای آن افزایش رخداد پدیده‌های حدی نظیر سیلاب‌ها، خشکسالی‌ها، طوفان‌ها است

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *