فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

۶۰ درصد کلاس‌های درس بالای ۲۶ نفر جمعیت دارد

۶۰ درصد کلاس‌های درس بالای ۲۶ نفر جمعیت دارد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۶۰ درصد کلاس‌های درس بالای ۲۶ نفر جمعیت دارد یعنی از حد استاندارد بالاتر است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایرنا، رضوان حکیم زاده روز سه شنبه در میزگرد آموزشی بررسی راهکارهای ارتقا کیفیت مدارس دولتی در شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: باید در وهله اول به معنای عدالت آموزشی توجه کنیم که فراهم کردن آموزش برای همه دانش‌آموزان و در مرحله دوم ارتقای کیفیت آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد دانش آموزانی که وارد دوره ابتدایی می‌شوند، الزاما همه دروس را یاد نمی‌گیرند، ادامه داد: برخی مفاهیم را آنقدر تکرار کردیم که باورمان شده است، به طور مثال افراد گمان می‌کنند که مدارس دولتی بد و مدارس غیردولتی خوب هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه عده‌ای مدارس دولتی را بی‌کیفیت و مدارس غیردولتی را باکیفیت می‌دانند، گفت: اگر مدارس سمپاد را از مدارس دولتی و مدارس خاص را از مدارس غیردولتی حذف کنیم، عملکرد مدارس دولتی از غیردولتی بهتر است.

حکیم زاده با بیان اینکه همچنین معلمان مدارس دولتی به لحاظ انگیزه و کیفیت در ارائه آموزش بهتر هستند، عنوان کرد: باید روی مهارت‌های سواد پایه تأکید کنیم.

وی یادآورشد: این اشتباه است که گمان کنیم مشکل یادگیری دانش آموزان از معلم است، حال آنکه تراکم بالای کلاس‌های درس باعث یادگرفتن دانش آموزان می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون ۷ هزار و ۷۰۰ کلاس درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر داریم و برای رسیدن به عدالت آموزش باید تراکم بالای کلاس‌های درس را کاهش داد.

شاخص‌های ارتقا کیفیت مدارس دولتی را بهبود ببخشیم

مشاور وزیر آموزش و پرورش در ارتقای کیفیت مدارس دولتی نیز در این نشست گفت: شاخص‌های ارتقای کیفیت مدارس دولتی در برنامه هفتم توسعه تصریح شده است و باید آنها را بهبود ببخشیم.

علیرضا کمره‌ای اظهار کرد: کمیت و کیفیت هر دو در موضوع عدالت اهمیت دارد و اینکه مدارس عادی چگونه کیفیت می‌یابد، به سادگی ممکن نیست.

وی افزود: آموزش و پرورش یک حق اما آموزش عالی انتخاب است و هردو باید به سمت افزایش کیفیت روند پیش روند.

وی با بیان اینکه باید اجازه دهیم مدیر مدرسه قابلیت‌های لازم را پیدا کند، ادامه داد: ستاد باید سیاست‌های لازم را اتخاذ کند اما اجرا را باید به مدارس بسپاریم.

کمره‌ای عنوان کرد: تقویت و توانمندسازی‌های معلمان اهمیت بسیاری دارد، باید تمرکز خود را به مدرسه بگذاریم و با توجه به شاخص‌های ارزیابی باید تحول سنجشی انجام دهیم و میزان تاثیرگذاری برنامه‌ها را ارزیابی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای بهبود مدرسه و فرآیندها مدیر مدرسه نسبت به معلم باید ترسیم‌کننده چشم‌اندازه از مدرسه باشد، حتی مدیر مدرسه مسئول توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید آموزش‌هایی در جهت توسعه یادگیری بگذاریم که معلم بتواند کلاس را هدایت کند و در این راستا مدیر تسهیل‌گر جریان یادگیری در تعلیم و تربیت باشد.

کمره‌ای عنوان کرد: مدیر مدرسه رهبر آموزشی است که پیروان را به دنبال خود می‌کشد و آنها می‌توانند به مرور نقش آفرین باشند، مدیر اگر در معرض شایستگی‌های خود قرار نگیرد، سیاست‌های اجرایی به درستی محقق نمی‌شود.

وی یادآورشد: ارتقای کیفیت را باید از مدرسه شروع کنیم و با برنامه‌های مجزا و روش‌های بهبود موثر به سمت ارتقای کیفیت مدارس دولتی پیش رفت.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *