فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور در حال افزایش است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

رییس سازمان امور اجتماعی کشور با بیان اینکه میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور در حال افزایش است، افزود: از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تقی رستم وندی روز یکشنبه در دومین همایش ملی مواجه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام افزود: براساس پیمایشی که داشتیم، مردم می گویند که ۴۵ درصد مردم و مسوولان قانونی را عایت نمی کنند.

وی ادامه داد: در مبحث قانون گرایی در جامعه ای که ۴۵ درصد آن فکر می کنند قانون رعایت نمی شود، مردم فکر می کنند که بحث هنجارشکنی طبیعی است.

رستم وندی افزود: در همین پیمایش مردم این اعتقاد را دارند که ۵۰ درصد عدالت اجرا نمی شود و میزان اجرای آن کم است، اگر در جامعه عدالت نباشد مردم به فکر برقراری عدالت خواهند بود و تلاش می کنند که عدالت را برقرار و ظلم را جبران کنند.

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: برای کاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با آن باید به سلامت جامعه توجه شود و باید ۱۰ شاخص نظیر امید به زندگی و نشاط اجتماعی و امنیت اجتماعی مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان امور اجتماعی از نتایج و مطالعات و پژوهش ها در زمینه مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماعی استفاده خواهد کرد.

** سالانه بیش از ۵ میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند

رئیس سازمان امور اجتماعی، درباره وضعیت مصرف الکل در کشور به عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: نرخ شیوع الکل در کشور بین ۹ تا ۱۰ درصد افراد بالای ۱۵ تا ۶۴ سال است به طوری که سالانه بیش از پنج میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد:  درحالی باید به مصرف الکل توجه کرد که رسانه‌های ما به هیچ عنوان جسارت پرداختن به تغییر نگرش مردم نسبت به الکل را ندارند.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی مصرف صفر الکل را توصیه می‌کند، تاکید کرد که باید نسبت به مصرف الکل در کشور توجه کرد.

**مرگ سالانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات در کشور
رستم وندی با اشاره به وضعیت اعتیاد در کشور، از اعتیاد به عنوان بحث «مرگ» و «زندگی» یاد و تصریح کرد: سالیانه بین ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، از این رو باید فرهنگ عمومی پذیرای کاهش مصرف دخانیات در کشور شود.

** نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف دخانیا ت مثبت است

وی گفت: نگرش ۲۷ درصد مردم به مصرف دخانیات، مثبت است.

رییس سازمان امور اجتماعی با اشاره به مصرف تریاک طی سالیان گذشته در جامعه ایرانی به عنوان ماده‌ای دارویی، گفت که اکنون آسیب‌های حاصله از مصرف این مواد به عنوان اولین ماده مخور کشور، بسیار زیاد است.

** سالانه ۱۰۰ هزار نفر در کشور اقدام به خودکشی می‌کنند

وی با اشاره به آسیب خودکشی، با بیان اینکه دین اسلام از جمله سنگرهای مهم جلوگیری از خودکشی است، گفت: سالیانه در کشور حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند که البته مرگ و میر ناشی از این اقدامات حدود ۵ هزار تا ۵۵۰۰ نفر است، با این حال اگر این سیر صعودی مدیریت نشود در آینده نه چندان دور در رده کشورهایی قرار خواهیم گرفت که میزان خودکشی در آن نگران کننده است.

** لزوم ساماندهی  ۱۳ میلیون ساکن سکونتگاه‌های غیررسمی 

رستم وندی به حاشیه نشینی به عنوان آسیب اجتماعی نیز اشاره و با بیان اینکه ۱۱ تا ۱۳ میلیون ساکن در سکونتگاه‌های غیر رسمی باید ساماندهی شوند، تصریح کرد: بعد از گذشت چهار – پنج سال از تاکیدات رهبری و وجود قوانین خاص ساماندهی محلات حاشیه نشینی در کشور متاسفانه در برخی جمع ها و حتی برای مدیران ارشد کشور این سوال پیش می‌آید که چرا باید به حاشیه نشینی پرداخت و چرا نباید توسعه روستایی را فعال کرد؟ در واقع به جهت معرفتی هنوز نتوانسته‌ایم اهمیت این امر را جا بیاندازیم چراکه بعضی از نیروهای جهادی ما نیز در این امر دچار تردید هستند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با اهمیت رهبری معماری و چیدمان اسلامی شهری، تاکید کرد: با این حال به هیچ عنوان مسئولین ما در حوزه شهرسازی معیارهای شهر اسلامی را رعایت نمی‌کنند، به گونه‌ای که شهرهای ما در دوقسمت بالا و پایین شهر شکل گرفته‌اند.

** ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار، آمار سالانه سقط جنین غیرقانونی 

رییس سازمان امور اجتماعی در بخش دیگر سخنان خود به آمار موجود در حوزه سقط جنین نیز اشاره و تصریح کرد: مطابق با آمارهای موجود در وزارت بهداشت ۲۳۰ هزار سقط در سال و مطابق با برخی پژوهش‌ها ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار سقط جنایی و یا غیر قانونی در سال انجام می‌شود که باید به آن رسیدگی کرد.

** صیغه‌یابی، آسیبی در حال گسترش در فضای مجازی

وی با بیان اینکه الگوهای همسریابی به عنوان یک آسیب عمده در فضای مجازی مطرح است به بحث صیغه‌یابی در فضای مجازی اشاره و تاکید کرد: صیغه‌یابی در فضای مجازی به عنوان یک آسیب در حال گسترش است و حتما باید نسبت به این امر حساسیت داشته باشیم تا مفاهیم دینی دچار انحراف نشود.

** ترویج عفاف و حجاب نیازمند گذر از کلیشه‌های سنتی 

رستم وندی تاکید کرد: اقدامات در حوزه حجاب و عفاف باید در صدر تلاش‌ها قرار گیرد و باید یک نوآوری در الگوهای اثرگذار عفاف و حجاب شکل گیرد.
به گفته وی، باید از کلیشه‌ها و روش‌های سنتی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج الگوی عفاف و حجاب عبور کرده و به یک نوآوری رسید.

رستم وندی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی را نباید در دایره آسیب های اجتماعی محدود بلکه باید عمیق تر و جامع تر آن را بررسی کرد، گفت: نباید دچار ساده انگاری یا تقلیل گرایی در این امر شویم و آسیب‌های اجتماعی را صرفا به حوزه اجتماعی معطوف بدانیم.

** میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور در حال افزایش است

رستم وندی با اشاره به پژوهش‌های انجام شده، ادامه داد: ظرف سالیان گذشته به شاخص‌هایی دست پیدا کردیم که تا حدود زیادی نگران کننده هستند. از جمله این شاخص‌ها میل به مهاجرت است که می‌تواند شاخص روشنگری برای ما تلقی شود. دلایلی زیادی برای مهاجرت افراد از کشور وجود دارد اما این شاخص مهاجرت در واقع نشانه مطلوبیت یا نکویی یک جامعه تلقی می‌شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی میل به ایجاد تغییرات اساسی در کشور را در حال افزایش دانست و گفت: شاخص میل به اعتراض نیز از نشان‌گرهای مهم است. این اعتراض می‌تواند در قالب رفتارهای هنجارشکنانه یا کج روی خود را نشان دهد. از سوی دیگر ظرف سالیان اخیر با افزایش فشار اقتصادی و معیشتی تاب آوری مردم کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به شاخص گرایش به الگوهایی در حکمرانی نظیر حکومت غیر دینی تصریح کرد: اگر احساس کنیم به دلیل ناکارآمدی‌ها، نگرش مردم به سمتی می‌رود که گویا حکومت دینی در حل چالش‌های کشور موفق نیست و شاید حکومت دیگری نظیر حکومت سکولار و غیر دینی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند، آن زمان زنگ خطر برای ما به صدا در می‌آید.

** در حوزه اعتیاد دچار کمبود نظریه‌پردازی با رویکرد دینی اسلامی هستیم

رستم وندی قانون گرایی، حقوق، آزادی و عدالت، برابری، اخلاق اجتماعی، نشاط اجتماعی، امید اجتماعی و امنیت اجتماعی را از جمله شاخص‌های حوزه سلامت اجتماعی دانست و گفت: در حوزه نظریه پردازی برای آسیب‌های اجتماعی یک سری نظریات کلان داریم اما اگر از این بحث‌های کلان گذر کنیم به مواردی عینی و کاربردی نیز خواهیم رسید. از جمله این موارد «اعتیاد» است.
وی افزود: ما در حوزه اعتیاد به عنوان یک رفتار انحرافی دچار کمبود نظریه پردازی با رویکرد دینی و اسلامی هستیم. در تمام دنیا در مواجهه با اعتیاد، مصرف دخانیات را در شکل های مختلف به عنوان گام اول قرار می‌دهند.

رستم وندی گفت: اما به رغم  داشتن قانون جامع کاهش مصرف دخانیات، این قانون را اجرا نمی کنیم. به هیچ عنوان این قانون اجرا نمی‌شود و فرهنگ عمومی نیز زمینه پذیرش این قانون را فراهم نمی‌کند، این در حالیست که مثلا در نیویورک سن فروش دخانیات را از ۱۸ به ۲۰ سال ارتقاء داده‌اند اما در ایران خیلی ساده این مواد با پرداخت وجه در اختیار کودکان قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی مواجه با آسیب های اجتماعی از دیدگاه اسلام که با تلاش و همت دانشگاه شاهد و پژوهشگاه این دانشگاه و سازمان امور اجتمای کشور و وزارت کشور ۲۶ و ۲۷ دی ماه در وزارت کشور در پنج کمیسیون عام(تلفیقی)، کمیسیون مفاسد اخلاقی، کمیسیون خانواده و جمعیت، کمیسیون تلفیقی حاشیه نشینی و کرونا و مفاسد اجتماعی و کمیسیون فضای مجازی در حال برگزاری است.
همچنین امروز(یکشنبه) در نخستین روز برگزاری این همایش از محصولات مرتبط با موضاعات این همایش نیز رونمایی شد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *