فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
ورزش

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

چگونه ورزش می تواند بیماری مزمن را بهبود بخشد؟

اگر یک بیماری مزمن دارید، ورزش منظم می تواند به شما در مدیریت علائم و بهبود سلامت کمک کند.

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می خواهد در این مقاله شما را با اثرات ورزش بر سلامتی آشنا کند.

همانطور که همه می دانیم ورزش برای بدن بسیار مفید است ولی بعضی افراد فکر می کنند وقتی مریض می شوند فقط باید استراحت کنند، در صورتی که ورزش برای از بین بردن بیماری بسیار مفید است، البته بستگی به نوع بیماری و نظر پزشکتان دارد.

ولی در خیلی از مواقع ورزش می تواند باعث ضعیف شدن بیماری و در بیماری های مزمن باعث از بین رفتن آن ها بشود، پس وقتی دچار بیماری می شوید سعی کنید حتی اگر شده خیلی کوتاه و سبک ولی ورزش را ترک نکنید.

در ادامه با موارد بیشتری در تاثیر ورزش بر بیماری آشنا می شویم.

 

ورزش هوازی می تواند به بهبود سلامت و استقامت قلب شما کمک کند و به کاهش وزن نیز کمک می کند. تمرین تناوبی با شدت بالا به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر و موثر است و زمان کمتری را می گیرد. در تمرینات تناوبی با شدت بالا، شما به طور متناوب در سطوح با شدت بالا و با شدت کمتر برای مدت زمان کوتاهی ورزش می کنید. حتی فعالیت هایی مانند پیاده روی با شدت بالاتر نیز به حساب می آیند.

همانطور که گفتیم تمرینات هوازی باعث تقویت قلب شما می شود، وقتی قلب شما تقویت شود از بسیاری از بیماری ها و خطر ها مانند سکته در امان می مانید و یا ریسک مواجهه با آن بسیار کم می شود.

حتی اگر امکان ورزش های خاص را ندارید می توانید پیاده روی را جایگزین آن کنید، پیاده روی با شدت و سرعت بالا هم قلبتان را تقویت می کند و هم باعث کاهش وزن و سلامتی جسمی و شادابی روحیتان می شود.

 

تمرینات قدرتی می‌تواند قدرت و استقامت عضلانی را بهبود بخشد، انجام فعالیت ‌های روزانه را آسان ‌تر کند، کاهش قدرت عضلانی مرتبط با بیماری را کاهش دهد و ثبات مفاصل را فراهم کند.

همانطور که گفته شد تمرینات قدرتی نیز تاثیر بسیار زیادی در زندگی شما خواهد داشت، با انجام ورزش های قدرتی توانایی جسمانی شما بالاتر می رود و باعث می شود تا در طول روز که مشغول کار هستید کمتر خسته شوید و با انرژی بیشتری به کار هایتان بپردازید.

ورزش
ورزش

تمرینات انعطاف پذیری ممکن است به شما کمک کند تا دامنه حرکتی مطلوبی در مورد مفاصل خود داشته باشید، بنابراین آن ها می توانند بهترین عملکرد را داشته باشند و تمرینات پایداری ممکن است به کاهش خطر سقوط کمک کند.

شما می توانید با انجام نرمش های ساده ولی به صورت مداوم و استاندارد مفاصل خود را همیشه ورزیده نگه دارید، این کار باعث می شود تا در انجام ورزش های قدرتی راحت تر باشید و حتی می تواند در موارد خطر ناکی که قابل پیش بینی نیست مانند تصادف و یا زمین خوردن ریسک دررفتگی و آسیب را بسیار کاهش دهد.

 

مثلا :

 

بیماری قلبی :

ورزش منظم می تواند به بهبود سلامت قلب شما کمک کند. مطالعات اخیر نشان داده است که تمرینات اینتروال اغلب در افراد مبتلا به بیماری قلبی به خوبی تحمل می شود و می تواند مزایای قابل توجهی داشته باشد.

 

برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، ورزش می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد و خطر پیشرفت بیماری قلبی را کاهش دهد، حتی می تواند به تنظیم بودن فشار خون شما کمک شایانی کند.

 

دیابت :

ورزش منظم می تواند به انسولین کمک کند تا سطح قند خون شما را به طور موثر تری کاهش دهد. فعالیت بدنی همچنین می تواند به شما در کنترل وزن و افزایش انرژی کمک کند. اگر دیابت نوع 2 دارید، ورزش می تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

آسم :

اغلب، ورزش می تواند به کنترل دفعات و شدت حملات آسم کمک کند.

کمر درد. انجام منظم فعالیت های هوازی کم تاثیر می تواند قدرت و استقامت در پشت شما را افزایش دهد و عملکرد عضلات را بهبود بخشد. تمرینات عضلات شکم و پشت (تمرینات تقویت کننده مرکزی بدن) ممکن است با تقویت عضلات اطراف ستون فقرات به کاهش علائم کمک کند.

ورزش
ورزش

آرتروز :

ورزش می تواند درد را کاهش دهد، به حفظ قدرت عضلانی مفاصل آسیب دیده و کاهش سفتی مفاصل کمک کند. همچنین می تواند عملکرد فیزیکی و کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتریت را بهبود بخشد.

 

سرطان :

ورزش می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان را بهبود بخشد و همچنین می تواند تناسب اندام آن ها را بهبود بخشد. ورزش همچنین می تواند خطر مرگ ناشی از سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات را کاهش دهد.

زوال عقل ورزش می تواند شناخت را در افراد مبتلا به زوال عقل بهبود بخشد و افرادی که به طور منظم فعال هستند کمتر در معرض خطر زوال عقل و اختلالات شناختی هستند.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد ورزش کلیک کنید