فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
فرا زناشویی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

روابط فرا زناشویی

یکی از مشکلات اساسی در خانواده ها در عصر کنونی روابط فرا زناشویی می باشد. زیرا اگر خانواده که منبع عواطف و مرکز روابط صمیمی و تعاملات بین افراد است دچار چالش شود دیگر نمی توان به پایداری خانواده و نشاط و سلامت روان در اعضای خانواده چشم داشت.

محیط خانواده

محیط خانواده به دلیل اهمیتی که در آن وجود دارد چه برای  همسران و چه تربیت فرزندان و جامعه باید مورد توجه قرار گیرد. زیرا اعضای یک خانواده باید بتوانند در محیط امن و فضایی صادقانه به بیان نیازها یشان پرداخته و باعشق و محبت به یکدیگر بنیان عاطفی و اخلاقی خانواده را حفظ نمایند.

روابط صمیمانه

روابط زناشویی نشان از زندگی مشترک بدون روابط صمیمانه با کیفیت بوده و در آن زوجین از رابطه بایکدیگر ارضاء نمی شوند. و دچار هیجان هایی همچون افسردگی ، تنهایی غم ویا حسادت گشته و این عوامل خود از عمده ترین دلایل شروع طلاق عاطفی یا طلاق رسمی می باشد.

روابط فرازناشویی

در واقع می توان گفت هر نوع رابطه فردی به غیر از رابطه با همسر که باعث بوجود آمدن لذت ، حس عاشقانه و یا عاطفه شود و این احساسات باعث بهم خوردن آرامش فرد و بهم خوردن وضعیت خانواده گردد ، رابطه فرازناشویی محسوب شده و در شان فرد متاهل و عرف جامعه نمی باشد.

حتی مواردی که از نظر این افراد جزئی بوده مثل شوخی کردن های بی مورد ، پیامک های غیر کاری و یا حتی خیال پردازی و فکر کردن به شخصی غیر از همسر روابط فرازناشویی محسوب شده و خیانت تلقی میگردد.

افرادی که بدین گونه وارد روابط زناشویی می شوند به جای حل کردن مشکلات و مسائل روابط زناشویی خود به رابطه با شخص دیگری روی آورده تا بتوانند از این طریق کمبود های خود را جبران نمایند.

این افراد معمولا به دلایل مختلف مانند نارضایتی از روابط جنسی و عاطفی و سوءظن وبدبینی ، خیانت از طرف همسر ویا ازدواج تحمیلی و گاهی اختلاف نظر در نقش های جنسیتی و مسائل روانی به روابط فرازناشویی روی می آورند.گاهی نیز افراد به دلیل تنوع طلبی و یا داشتن اختلالات روانی و انحرافات جنسی وارد این رابطه شده و نمی توانند نیازهای خود را در چارچوب زتدگی کنترل نمایند .افرادی که به این دلایل وارد روابط فرازناشویی می شوند خیلی سخت درمان می شوند و ممکن است بعد مدتی دوباره وارد رابطه دیگری شوند.

فرا زناشویی
فرا زناشویی

عده دیگری از افراد برای اینکه احساس خاص بودن کنند و یا بتوانند توجه دیگران را جلب کرده و حس مردانگی شان را ثابت کنند وارد این رابطه موازی شده تا خاص و جوان بودنشان را به خود و دیگران اثبات کنند.

گاهی افراد فکر می کنند که در این رابطه ، هیجانی را حس می کنند که در زندگی زناشویی خود به آن دست نمی یابند. چرا که در زندگی زناشویی جرات بیان خواسته های مشروع جنسی خود را نداشته و مجبور به دریافت رابطه پنهانی می گردند. به همین دلیل سرد بودن رابطه جنسی و داشتن اختلاف و یا عدم علاقه به همسر باعث می شود که فرد به خیانت روی بیاورد.

وقتی فردی رابطه دیگری را آغاز می کند یعنی به هر دلیلی نیازهایی در زندگی مشترک خود دارد که به نحوی برآورده نشده است . به همین دلیل برای پیشگیری از روابط فرا زناشویی و گرمی روابط مشترک میان زوجین به چند توصیه در این باره می پردازیم:

افرادی که همسر خود را دائما تحت نظر و در کنترل خود می گیرند و با سرزنش های مکرر خود باعث از بین رفتن اقتدار و اعتماد به نفس در همسر خود می شوند، باید بدانند که این رفتار ها بزودی باعث از بین رفتن علاقه و احساسات در مرد میشود. زیرا مرد احساس می کند که فرد دلخواه و مورد علاقه همسر خود نبوده و فقط ایرادها و بدی ها ی او به چشم شما می آید.

به همین دلایل به تدریج از علاقه وی به همسر کاسته شده و به دنبال رابطه عاشقانه دیگری خواهد رفت. پس بهتر است با داشتن لحنی مهربان و مناسب و با استفاده از مهارت های گفتگو ارتباط مناسبی با همسر خود داشته و با تحسین خود به دنبال دیدن و بازگو کردن و تحسین  کارهای مثبت او و به دنبال پیشرفت و کسب  لذت زناشویی با همسر خود باشید.

مثلا در خرید و انجام کارهای خانه با همسر خود همکاری کرده ونظر اورا بپرسید تا نقش و حضور او در خانه برایش مهم جلوه نماید . گاهی نیز احساس خودرا در غالب پیامک و یا تلفنی به او بیان کنید. بخصوص در سفرهای کاری همیشه ارتباط خود را با همسر خود حفظ نموده و حس علاقه و وابستگی تان به وی را ابراز نمایید. چرا که اگر هرکدام از زوجین احساس کند که از طرف همسرش مورد توجه و احترام و علاقه قرار می گیرد ، دیگر به فکر روابط فرا زناشویی نخواهد بود.

اهمیت ظاهری

یکی دیگر از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد این است که باید همیشه به سرو وضع خودتان اهمیت دهید و نگذارید جذابیت های جوانی و اولیه تان از دست برود.و به جای حسادت به دیگران ، توجه همسرتان را به جذابیت ها ، استعدادها و توانایی های خود جلب کنید. وبه این روش نیازهای عاطفی ، جسمانی و معنوی اورا براورده ساخته و مطمئن باشید همسر شما دیگر به دنبال کسی نخواهد رفت.

همچنین به قول و قرارهایی که با همسر خود می گذارید عمل کرده و همه خواسته های خود را روشن و واضح عنوان نمایید. حتی می توانید نظرتان را درباره خیانت با همسرتان در میان گذاشته تا او احساس شما را در این مورد بداند.

از طرفی زوجین باید همه نیازهای همسر خود را شناخته و امور زندگی خود را با نظر همدیگر الویت بندی نموده تا بتوانند برای نیازهای عاطفی خود اهمیت قائل شوندو همیشه فقط به فکر کار و جمع اوری ثروت نبوده ، تا بتوانند برای خانواده خود وقت گذاشته و احساسات خود را به یکدیگر نشان دهند.

لازم به ذکراست که فقط نیاز جنسی باعث بوجود آمدن روابط فرا زناشویی نگشته بلکه مسائلی مانند نیاز به ارضای امنیت ، صمیمیت ، رفاقت و روابط عاطفی نیز باعث این روابط مثلثی می شوند.

افرادی که در کودکی به نیازهای عاطفی آنان نیز توجهی نشده ، در بزرگسالی دچار خلاء های عاطفی شدید شده و گاهی باعث روی آوردن به روابط فرا زنا شویی برای جبران خلاء های عاطفی خود می شوند.

فرا زناشویی
فرا زناشویی

نقش شبکه های مجازی

از سویی شبکه های مجازی نیز زمینه فراوانی را برای ایجاد روابط فرا زناشویی بوجود آورده است . در این مکان افراد فقط به نوشتن اکتفا کرده و چون خصوصیت ظاهری خود را مخفی میکنند می توانند ارتباط راحت تری برقرار کرده به شکلی که از طریق تایپ کردن یکدیگر را تحریک کرده و ارضاء نمایند . این روش در اعتیاد اینترنتی ، بازی های آنلاین ، رفتارهای جنسی مجازی ، و قماربازی اینترنتی وجود داشته و بیشترین ضربه را در حال حاضر به زندگی های مشترک وارد می سازد.

البته می توان گفت شبکه های مجازی همان قدر که باعث تهدید در زندگی هستند میتوان از آن ها به عنوان فرصت هم در جهت هدایت افراد در جامعه  استفاده نمود .

از سویی یکی از مهم ترین دلایل طلاق در جامعه روابط فرا زنا شویی است که با کنترل این بحران می  توان از معضل طلاق در جامعه جلوگیری نمود.

گاهی در روابط بوجود آمده در رابطه فرازناشویی کودکانی خارج از حریم خانواده متولد می شوند که این اتفاق بار سنگینی را بر دوش جامعه قرار داده واین مسئله ربطی به مذهب و سیاست در جامعه نداشته و فقط باید آن را کنترل نمود.

اهمیت آموزش

به همین دلیل برگزاری دوره های آموزشی مهارت های جنسی زناشویی برای جوانان و میانسالان و تبلیغ روش هایی از قبیل فیلم درمانی ، کتابخوانی ، و آموزش تخصصی مشاورانی برای زوج درمانی و مشاوره قبل از ازدواج ، همچنین پرسشنامه ای برای آزمودن طبع جنسی زوجین و فرهنگ سازی برای استفاده صحیح از اینترنت و فضای مجازی و شناخت تفاوت های زن و مرد ، می تواند تاثیر فراوانی در جلوگیری از بحران فرازناشویی در خانواده ها بوجود بیاورد.

با همه این تفاسیر اگر همسران در خانواده حس کنند که پشتیبان و حامی یکدیگر بوده و از داشتن توقعات نابجا از یکدیگر دست بردارند و همان چیزی را که برای خود می خواهند برای همسر خود نیز بخواهند و برای شادی و جلب رضایت همسر خود در زندگی تلاش کنند.

می توان خوش بین بود که روابط فرازناشویی در جامعه به حد قابل توجهی کاهش یافته و از این را ه می توان از بحران آسیب های اجتماعی که روابط فرازناشویی در آن نقش دارد پیشگیری نمود.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد فرا زناشویی کلیک کنید