فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
مسائل جنسی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

صحبت کردن با کودکان در مورد مسائل جنسی درست است یا غلط؟

اکثر مردم معتقدند که ابتدا وقتی به سن نوجوانی می رسیم به مسائل جنسی فکر می کنیم اما این گونه نیست. احساسات جنسی در ابتدای تولد شروع می شوند، از اولین زمانی که ما احساسات جسمی در اندام تناسلی خود احساس می کنیم.

 

صحبت در مورد مسائل جنسی

همانطور که کودکان بزرگتر میشوند، طبیعی است که اغلب بدون اینکه متوجه باشند اندام تناسلی خود را بمالند. همچنین معمولا بازی های جنسی مانند “دکتر بازی” را با دوستان هم جنس یا جنس مخالف خود بازی می کنند. مهم این است که شما در طول زندگی کودکتان به رابطه جنسی اشاره کنید، نه اینکه منتظر شوید تا زمانی صحبت در مورد مسائل جنسی پیش آید.

خواه از این مسئله با خبر باشید یا نه، اما شما نگرش های خود در مورد رابطه جنسی به کودکان را به هزاران روش انتقال میدهید. نمونه چنین روش هایی شامل احساس شرم و حیایی که در پاسخ به سوالات در مورد رابطه جنسی دارید، کلماتی که برای اندام های جنسی استفاده می کنید، و نشانه های غیر کلامی، می باشند. صحبت نکردن در مورد رابطه جنسی به خودی خود پیامی ارسال میکند. به عنوان پدر و مادر، تمایل شما به بحث در مورد احساسات جنسی، به کودکان یاد میدهد به بدن خود اهمیت دهند و احساس خوبی در مورد بدن  و اندام جنسی خود داشته باشند و همچنین یاد میدهد آنها میتوانند لذت ببرند. تمایل شما به صحبت کردن صریح و صادقانه می تواند به آنها در تصمیم گیری های درست در مورد رفتارهای جنسی کمک کند.

 نکات مهم:

  • تمایل شما به بحث در مورد احساسات جنسی با فرزندان خود، به آنها یاد میدهد به داشتن احساس خوب در مورد بدن و اندام جنسی خود، اهمیت دهند.
  •  وقتی فرزندانتان سوالاتی راجع به رابطه جنسی مطرح می کنند، پاسخ ساده ای مناسب سن آنها ارائه دهید که آنچه آنها میخواهند را توضیح دهد..
  • صحبت در مورد رابطه جنسی با کودکان ممکن است برای اولین بار ناخوشایند به نظر برسد، اما در طول زمان طبیعی تر خواهد شد.

صحبت کردن در مورد استمناء

استمناء در میان کودکان بین ۲ تا ۱۱ ساله بسیار معمول است. بعضی از والدین تصور می کنند که کودکان نوپا و کم سن که اندام تناسلی خود را دوست دارند، نیت و تجربه ای همانند فرد بالغ خواهند داشت.اما این طور نیست در واقع، کودکان در مورد هدف خاصی از میل جنسی فکر نمیکنند. آنها اندام تناسلی خود را به سادگی به دلیل احساس خوبی که دارند، می مالند. این رفتار کاملا طبیعی است.

پاسخ معمول این است که این رفتار را نادیده بگیرد یا از کودک بخواهید که این کار را نکند. در عوض، والدین باید این ایده را تقویت کنند که در مورد مسائل جنسی صحبت شود. علاوه بر این، به کودکان خود تفاوت بین فضاهای عمومی و خصوصی و اینکه چطور چنین کارهایی را در مکان های خصوصی انجام دهند، تعلیم دهید.

مسائل جنسی
مسائل جنسی

برچسب گذاری فعالیت “زشت” یا شرم آور برای این کار می تواند بسیار مضر باشد. این برچسب گذاری ها به کودک القا میکند که قسمت های خاصی از بدن او زشت یا شرم آور است. این مسئله ممکن است منجر شود که کودک احساسات خود را از والدین پنهان کند و یا در مورد احساسات خود احساس شرم کند

کودکان مملوء از کنجکاوی در مورد چگونگی کار بدن خود هستند. آنها باید استفاده از کلمات واقعی درباره رابطه جنسی، کنترل بارداری و زایمان را یاد بگیرند. والدین باید کنجکاوی کودک را به عنوان سلامت او تلقی کنند. آنها باید کودک را به سوال کردن و حنی کنجکاوی تشویق کنند و پاسخ های صحیح و مناسب با سن او، با استفاده از اصطلاحات صحیح برای قسمت های بدن ارائه دهند. به طور کلی، تحقیقات نشان می دهند که ارتباطات باز بین والدین و کودکان درباره رابطه جنسی سالم و مفید است.

وقتی بچه ها سوالاتی راجع به رابطه جنسی می پرسند، برخی از والدین آنها را با واقعیت های بیولوژیک غرق در فکر می کنند,که صحیح نیست.پاسخ ساده ای که آنچه را مورد سوال است توضیح می دهد، ارائه دهید. به عنوان مثال، پاسخ مناسب به پرسش کودک نوپا در مورد اینکه نوزادان از کجا می آیند، این است که در حالی که به شکم خود اشاره میکنید، بگویید “در رحم مامان خود رشد می کند”. سن فرزند خود را در نظر داشته باشید. بحث در مورد مقاربت با کودک ۵ ساله کاملا از صحبت کردن با نوجوانی ۱۵ ساله متفاوت است.

کودکان اغلب هنگام سوال پرسیدن درباره رابطه جنسی، پاسخ هایی در ذهن دارند. بنابراین میتوانید بخواهید کودک در مورد آنچه فکر می کند توضیح دهد و صحبت کند. این کار می تواند سرنخ هایی درباره چیزی که کودک باید بداند به شما ارائه دهد. همانطور که تقریبا در مورد تمام مسائل صدق میکند، اگر جواب را نمی دانید، با فرزندتان صادق باشید. به او بگویید که نمی دانید، اما برای رسیدن به جواب، بهترین کار را می کنید. سپس در مورد پاسخ تحقیق کنید و به فرزند خود پاسخ صحیح را ارائه دهید. با این کار بچه ها احساس می کنند که شما سوالات آنها را جدی میگیرید و می توانند نظر شما را در آینده بپرسند و با شما صحبت و مشورت کنند.

 

صحبت کردن با نوجوانان

اگر چه ممکن است درباره صحبت کردن با فرزندانتان درباره رابطه جنسی از سنین پایین راحت بوده باشید، اما در مرحله نوجوانی، آنها برای اولین بار با سوالاتی مواجه خواهند شد. نوجوانانی که رابطه جنسی را تجربه میکنند باید با مشکلات مربوط به پیشگیری از بارداری، عفونت های منتقله از راه جنسی( بیماری های آمیزشی)، حریم خصوصی، و فراز و نشیب ها در رابطه جنسی مقابله کنند. سالهای نوجوانی دوران حیاتی برای ارائه اطلاعاتی است که آنها نیاز دارند و از لحاظ احساسی به حمایت و توجه نیاز دارند. تحقیقات نشان می دهند که ممکن است صحبت کردن مکرر در مورد این مسائل، به جای دور شدن از موضوع و بد جلوه دادن آن، کمک کننده و حتی نجات دهنده باشد.

تحقیقات منتشر شده در مجله Pediatrics نشان دادند که بیش از ۴۰ درصد نوجوانان در این مطالعه، قبل از بحث درباره تمام ضروریاتی که در بزرگسالی باید بدانند، رابطه جنسی داشتند. این موارد شامل موضوعاتی مانند:

  • رابطه جنسی بی خطر
  • استفاده از کاندوم
  • بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل میشوند .
  • روش های پیشگیری از بارداری

نویسندگان این مطالعه توصیه آکادمی کودکان را بازگو می کنند که والدین در ابتدای زندگی نوجوانی باید نوجوانان را درباره رابطه جنسی و مسایل جنسی آگاه کنند. اگر نیاز به حمایت در مورد نحوه صحبت با نوجوان خود دارید، میتوانید با یک مشاور در این باره گفتگو ومشورت کنید.

نقش های جنسیتی قوی وجود دارند که برخی از نوجوانان احساس می کنند که باید از آنها پیروی کنند. عدم پیروی از این نقشها در بسیاری موارد، از لحاظ اجتماعی قابل قبول نیست. به عنوان مثال، برخی از دختران فکر می کنند که باید طوری به نظر برسند که گویی پذیرای رابطه جنسی هستند، اما نه بیش از حد مطیع. بعضی از پسران احساس می کنند که باید به شیوه ای رفتار کنند که نشان دهند که از تجربه جنسی برخوردار هستند. شما میتوانید در مورد این نقش ها با نوجوانان خود صحبت کنید و توضیح دهید که چرا آنها مجبور به این کار نیستند.

مسائل جنسی
مسائل جنسی

مایو کلینیک توصیه می کند که بزرگسالان میتوانند به “موضوعات دشوار و مهمی ” ، از قبیل موارد زیر با نوجوانان گفتگو کنند:

  • خویشتن داری
  • همجنسگرایی
  • رابطه مواد مخدر یا الکل و رابطه جنسی
  • تجاوز جنسی
  • روابط توهین آمیز

مایو کلینیک می گوید هر چه نوجوانان بهتر چالش هایی را که هنگام فعال شدن از نظر جنسی با آنها رو به رو هستند، درک می کنند، بیشتر برای بالغ شدن از نظر جنسی آماده می شوند.
همچنین می توانید در مورد موضوعاتی صحبت کنید که گاهی اوقات عمیق ترند. به عنوان مثال، میتوانید به دختران در درک اینکه تمایلات جنسی طبیعی هستند، و خیالبافی راهی برای کشف این میل است، کمک کنید و با آنها صحبت کتید.شما می توانید به آنها کمک کنید تا یاد بگیرند که میل لزوما به رضایت جنسی منتهی نمیشود، و این عشق همیشه به رضایت جنسی منتهی نمیشود. از سوی دیگر، پسران می توانند از کمک به ارتباط احساسات خود با فعالیت جنسی بهره مند شوند. همچنین می توانید به پسران کمک کنید تا درک کنند که رابطه جنسی آنها را آسیب پذیر می کند، و یکی از دلایلی است که رابطه جنسی بسیار قدرتمند است.

نتیجه

گرچه در ابتدا این مکالمات ممکن است ناخوشایند باشند، صحبت در مورد رابطه جنسی با کودکان در طول زمان طبیعی تر خواهد شد. صحبت کردن در مورد رابطه جنسی و جنسیت نشان می دهد که شما به آن ها و بدنشان احترام می گذارید و امید است که این کار شما را به یکدیگر نزدیکتر کند و در آینده هم باعث کاهش آسیب ها و مشکلات شود.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد مسائل جنسی کلیک کنید