فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
آلزایمر

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

قهوه و چای آلزایمر را کاهش می‌دهد!

یک مطالعه اخیر رابطه بین مصرف قهوه و چای و کاهش سکته مغزی، زوال عقل پس از سکته را بررسی کرد و نتایج این پژوهش حاکی از این است که نوشیدن قهوه، چای یا هر دو با کاهش خطر آلزایمر و سکته مغزی مرتبط است.

این تحقیق که در مجله “PLOS Medicine” منتشر شده نشان داد، افرادی که ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز و ۳ تا ۵ فنجان چای و یا ۴ تا ۶ فنجان چای و قهوه در روز می‌نوشند، کمترین خطر زوال عقل و سکته مغزی را تجربه می‌کنند.

به عبارت دیگر، شرکت‌کنندگانی که ۲ تا ۳ فنجان چای و ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز می‌نوشیدند، در مقایسه با شرکت‌کنندگانی که چای یا قهوه نمی‌نوشیدند، ۳۲ درصد کمتر در معرض سکته مغزی و ۲۸ درصد کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

گزارش سازمان بهداشت جهانی

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، بیش از ۵۵ میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و زوال عقل هفتمین علت مرگ و میر در جهان است. همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بیماری آلزایمر را شایع ترین نوع زوال عقل است.

زوال عقل نام عمومی برای انواع علائمی است که با کاهش پیشرونده شناختی مشخص می‌شود و عمدتا افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد.

سکته مغزی نیز یکی دیگر از علل اصلی مرگ و میر در جهان است و زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌رسانی به مغز مسدود یا یک رگ خونی در مغز پاره شود، این موضوع باعث می شود بافت مغز بمیرد یا آسیب ببیند. سکته مغزی به طور قابل توجهی شانس ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. محققان تخمین زده اند که پیشگیری از سکته مغزی می تواند از یک سوم موارد زوال عقل پیشگیری کند.

با توجه به شیوع زوال عقل و سکته مغزی، دانشمندان علاقه مند هستند که بفهمند کدام عوامل سبک زندگی بر کاهش خطر تأثیر می گذارد؛ مصرف چای و قهوه یکی از این عوامل است، بسیاری از مردم در سراسر جهان به طور منظم چای یا قهوه می نوشند و بر اساس نتایج این تحقیق یک اثر بالقوه کوچک می تواند در جمعیت قابل توجهی اثرگذار باشد.

آلزایمر
آلزایمر

خواص قهوه

در طی آزمایشات مختلف اثر چربی سوزی کافئین به طور کامل بر همگان روشن شده و از آن در مکمل ‌های لاغری و رژیم ‌ها استفاده می‌ شود. یک فنجان قهوه شامل مواد مختلفی مثل ویتامین B2  و B5، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین است که چنانچه شما بتوانید در روز ۳ تا ۴ فنجان قهوه بنوشید، مقدار مورد نیاز از مواد ذکر شده برای بدنتان را می توانید تامین کنید.

از خواص قهوه می توان به این اشاره کرد که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش ‌می دهد و موجب کاهش ابتلا به بیماری پارکینسون ‌شود و در برابر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل اثر محافظت کننده دارد. مصرف قهوه در جلوگیری از افسردگی و بهبود حالت‌ های آن نیز بسیار موثر می باشد.

عوارض قهوه

قهوه خواص زیادی دارد ولی در مصرف قهوه همچون دیگر مواد باید اعتدال را رعایت کرد. قهوه به مقدار خیلی کم باعث افزایش فشار خون می‌گردد، برای همین برای کسانی که دچار پرفشاری خون هستند، تاثیر مناسبی ندارد. علاوه‌بر آن قهوه موجب دفع مقدار کمی کلسیم در بدن می‌شود که پس از مصرف اضافه آن ممکن است موجب پوکی استخوان گردد.

از عوارض قهوه و اضافه استفاده کردن از قهوه می‌تواند با اثر گذاشتن بر روی سیستم عصبی مانع خواب و تحریک پذیری شما گردد و همچنین در پاره‌ای گزارش‌ها، رفلاکس و بازگشت اسید معده و سوزش معده در افراد مستعد دیده شده است.

قهوه همچون چای دارای مقداری تامین است؛ بنابراین کسانی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند باید ۱ ساعت قبل از غذا و یا دو ساعت بعد از آن قهوه را بنوشند. همچنین چون قهوه بر سیستم عصبی اثر می‌گذارد، کاهش مصرف و یا عدم مصرف آن در طول دوران بارداری بهتر است. چنانچه خانمی دچار سقط‌های مکرر و یا مشکلات باروری است باید مصرف آن را به طور کامل قطع کند.

آلزایمر
آلزایمر

خواص چای سیاه

اگر که آب پرمصرف‌ترین نوشیدنی جهان است را کنار بگذاریم، چای سیاه دومین نوشیدنی پرمصرف جهان است که در کشورمان نیز، این نوشیدنی بسیار محبوب است. چای سیاه که از گیاه Camellia sinensis به دست می‌آید، اغلب با گیاهان دیگر می‌تواند ترکیب و مصرف شود، چای سیاه، طعم دلچسبی دارد و در مقایسه با دیگر چای‌ها، از کافئین بیشتری برخوردار است، هر چند کافئین چای سیاه نسبت به قهوه کمتر است. چای سیاه فواید مختلفی برای سلامتی دارد زیرا حاوی آنتی اکسیدان و ترکیباتی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند.

چای ۳۰ نوع آنتی اکسیدان دارد و بررسی‌ها نشان داده است که مصرف چای احتمال ابتلاء به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد و افرادی که در روز یک فنجان چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که چای نمی‌نوشند ۱۵ درصد کمتر دچار سرطان کلیه می‌شوند.

بهبود سلامت قلب، کاهش ریسک سرطان تخمدان، بالا بردن ایمنی، بهبود سلامت استخوان، هاضمه سالم و بهبود هضم غذا، کاهش کلسترول، کاهش خطر سنگ کلیه، ایجاد حس شادی و آرام، کاهش وزن از فواید نوشیدن چای است.

عوارض مصرف بیش از اندازه چای

 

– کاهش جذب آهن

– افزایش استرس و اضطراب

– حالت تهوع

– عوارض بارداری

 

برای مطالعه بیشتر در مورد آلزایمر کلیک کنید