فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
کودک

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

اين 10 مهارت را به کودک بياموزيد

بهترين راه اين است خطراتي را که در کمين کودک است با زباني قابل فهم براي آن ها توضيح داده و بلافاصله روش‌ هاي پيشگيري از اين خطرات را هم به آن ها آموزش داد .

ومهم تر از همه آموختن روش‌ هاي محافظت از خود، شايد مهم ‌ترين کاري باشد که والدين براي فرزندان‌ شان انجام مي‌ دهند؛ حتي مهم ‌تر از فراهم کردن خورد و خوراک و پوشاک مناسب.
البته همين‌ مهم ‌ترين وظيفه، سخت ‌ترين هم هست؛ چون اگر قرار باشد همه خطرات پيرامون کودک را به او توضيح بدهيد، اين کار آثار رواني نامطلوبي به جا مي‌ گذارد. در واقع کودک ديگر به هيچ چيز و هيچ کس اعتماد نخواهد داشت و يک احساس اضطراب و ترس هميشگي، با او همراه خواهد بود اما اگر از گفتن اين خطرات صرف‌ نظر کنيد، باز هم اين کارتان عواقب خاص خودش را خواهد داشت.
به گفته کارشناسان و روان شناسان ، در چنين مواردي بايد خيلي حساب شده و منطقي با بچه ‌ها صحبت کرد. هيچگاه نبايد براي هوشيار کردن کودکان قصه‌ هاي ترسناک براي آن ها تعريف کرد چون اين داستان‌ ها بچه‌ ها را در وحشت و اضطراب رها مي ‌کند و هيچ راه‌حلي به آن ها ياد نمي ‌دهد. در اين خصوص مي ‌توان به 10 مهارت مهمي که پدران و مادران وظيفه دارند به فرزند خود آموزش بدهند، اشاره کرد.

1- احساس امنيت

بايد به فرزند خود بياموزيد که هر انساني حق و حقوقي دارد؛ از جمله حق نفس کشيدن، حق زنده ماندن و بسياري حقوق ديگر. کودک بايد بداند که حق امن ماندن و امنيت داشتن جزو حقوق طبيعي اوست و ديگران وظيفه دارند اين حق او را به رسميت بشناسند و رعايت کنند.

 

2- محافظت از بدن خود

کودک بايد بداند که صاحب تمام بدن خود است و کسي حق ندارد بدون رضايت او و والدين‌اش، بدن وي را لمس کند.

کودک
کودک

3- کمک گرفتن از ديگران در برابر باج ‌گير ها

افرادي که از بچه ‌ها باج‌ گيري مي‌ کنند از لحاظ رواني افرادي ترسو هستند که در برابر جمع هراسان مي ‌شوند و پا به فرار مي ‌گذارند. بايد به کودک خود آموزش دهيد که در چنين مواردي از دوستان نزديک خود کمک بگيرد و حتما مساله را با مسوولان مدرسه يا با پدر و مادر در ميان بگذارد. البته حتما به کودک بگوييد در مواردي که باج ‌گير ها براي او تهديد جاني داشتند مقاومت نکند. گاهي بچه ‌ها از ترس اينکه به خاطر از دست دادن وسايل ‌شان توسط والدين خود تنبيه شوند، به هيچ عنوان تسليم نمي ‌شوند و اين بسيار خطرناک است.

 

4- گفتن حقيقت

اگر با فرزند خود مرتب صحبت کنيد و هميشه به او يادآور شويد که پشتيبان هميشگي او در زندگي هستيد، کودک هم ياد مي‌ گيرد مشکلات و راز هاي خود را با شما در ميان بگذارد و از شما کمک بگيرد.

 

5- مورد قبول قرارگرفتن

اگر فرزند شما مساله ‌اي را که او را آزار مي‌ دهد يا باعث اضطراب او مي ‌شود براي شما تعريف کرد حتي اگر خيلي هم پيش‌ پا افتاده بود هيچگاه به او نخنديد يا واکنشي نشان ندهيد که او احساس حماقت کند چون اين کار شما باعث مي ‌شود کودک کم‌ کم مشکلات خود را بروز ندهد و اگر زماني مورد آزار و اذيت واقعي هم قرار گرفت با شما مشورت نکند.

 

6- راز دار نبودن

هميشه برنامه‌ هاي تلويزيوني بچه ‌ها يا حتي خود والدين، کودکان را به رازدار بودن تشويق مي ‌کنند و به کودکان مي ‌آموزند اين راز داري باعث اعتماد ديگران به آن ها مي ‌شود اما بايد به فرزندان خود تاکيد کنيد که هيچ رازي نبايد بين آن ها و افراد بزرگ‌ تر دور از چشم والدين وجود داشته باشد چون اکثر افرادي که کودک آزاري مي‌ کنند، به کودک مي ‌گويند بوسيدن يا تماس بدني بين ما، رازي است که غير از ما دو نفر کسي نبايد آن را بفهمد.

 

7- مهارت «نه» گفتن

برخي والدين به فرزندان خود مي ‌آموزند که هميشه بايد به حرف بزرگ‌ ترها گوش کرد و هميشه حق با بزرگ ‌ترهاست اما در واقع، اين آموزش کاملا غلط است و کودک بايد ياد بگيرد که گاهي هم به خواسته‌ هاي ديگران «نه» بگويد چون در غير اين صورت کودک خود را تسليم هر نوع خواسته‌ بيمارگونه و آزاردهنده‌ اي خواهد کرد.

کودک
کودک

8- مخالفت با تماس بدني

هر کودکي بايد بداند که هيچ کس حق ندارد او را به زور ببوسد يا در آغوش بگيرد. بايد به فرزند خود بياموزيم که اگر فردي او را مجبور به انجام چنين کارهايي کرد، حتما به پدر و مادر يا بقيه اعضاي خانواده اطلاع دهد.

 

9- صحبت نکردن با غريبه‌ ها

کودکان هيچگاه نبايد با افراد غريبه صبحت کنند يا هديه‌ اي از آن ها دريافت کنند حتي يک شکلات يا آدامس. البته به کودک خود آموزش دهيد که گاهي استثنا هايي هم وجود دارد. مثلا اگر در خيابان گم شد، بايد پيش پليس برود و از آن ها کمک بخواهد.

 

10- قانون‌شکني

به کودکان خود آموزش بدهيد که در مواقع خطر اجازه دارند هر قانوني را زير پا بگذارند. حتما به آن ها بفهمانيد که در شرايط بحراني هر کاري براي نجات خود انجام دهند، با پشتيباني کامل شما همراه است. مثلا مي ‌توانند فرار کنند، خيلي بلند فرياد بکشند و… .