فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
عشق ویرانگر

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

عشق ویرانگر (قسمت هفتم)

عشق طوفانی ( شخصیت مرزی )

ویژگی های شخصیت مرزی 

1- اقدام دیوانه وار به منظور اجتناب از طرد شدن از سوی شما و غالبا رفتارهای شما را اینگونه تعبیر می کند که قصد ترک کردن وی را دارید.

2- تاریخچه شخصی مبنی بر رفتارهای تکانشی (ولخرجی، بی بند و باری جنسی، مصرف مواد مخدر، رانندگی جنون آمیز، پرخوری)

3- تهدیدها، ژست ها یا رفتارهای مبنی بر اقدام به خود کشی یا قطع عضو.

4- نوسانات شدید هیجانی که معمولا چند ساعت و ندرتا تا چند روز به طول می انجامد.

5- احساس پوچی و بی حوصلگی مزمن.

6- پرخاشگری های بی مورد کلامی و فیزیکی.

شخصیت طوفانی ( شخصیت مرزی )

آن ها از جمله افراد بسیار مشکل آفرین به حساب می آیند. فرد مرزی همچون طوفان شدید وارد زندگی شما می شود و همه چیز را به هم می زند. اگر چه در آغاز رابطه جالب و هیجان انگیز به نظر می رسد، اما به سرعت همه چیز تغییر یافته و به  فردی پرخاشگر و خود تخریب گر تبدیل می شود.

برجسته ترین ویژگی آن ها بی ثباتی مزمن و شدید آن ها در عواطف، رفتار و روابط با دیگران و آن تصویر ذهنی است که از خود دارند. اصطلاح مرزی در این افراد اشاره به این موضوع دارد که آن ها در مرز بین رواننژندی  و روانپریشی قرار دارند. داشتن رابطه با چنین افرادی را شاید بتوان با در آغوش کشیدن جوجه تیغی یا بازی کردن با یک نارنجک مترادف دانست.

ویژگی وی هراس شدید از طرد شدن از سوی والدین، سرپرستان یا فرد محبوب خود است. در گذشته آن ها می توان چندین رابطه پرشور یافت که در ابتدا از محبوبشان یک بت ساخته، اما بسرعت از او ناامید شده و در پی آن وی را متهم می سازند که وظیفه خود را در قبال وی بدرستی انجام نداده است.

آن ها حد و حدودی برای خود و دیگران قائل نمی شوند و از همان ابتدای رابطه چنان رفتار می کنند که گویی سال هاست طرف مقابل خود را می شناسند.

تصویر ذهنی وی از خود برداشتی شکننده و همواره در حال تغییر است. آن ها تکانشی هستند؛ به همین سبب پدیده خود آسیب رسانی در ان ها دیده می شود. گاهی بیان می کنند به این سبب به خود آسیب جسمی وارد می کنند  که تحمل درد جسمی برایشان راحت تر از تحمل  درد روانی است.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

شکل گیری شخصیت مرزی

یک فرد مرزی هیچگاه از یک هویت محکم و یکپارچه، حتی در دوران بزرگسالی برخوردار نیست. آن ها در درون خود احساس امنیت و راحتی نمی کنند. دارای هویتی نفوذ پذیر و شکننده هستند. از این رو در روابط سعی می کنند وجودشان از سوی طرف مقابل مورد تایید قرار گیرد.

آن ها در غالب موارد فاقد تجربه غنی از دوران کودکی خود هستند. دوران کودکی آشفته، بی نظم و همراه با تنهایی را تجربه کرده اند و در خلال آن بطور چشمگیری مورد بی اعتنایی، طرد، بد رفتاری جسمی و سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند.

برخی تحقیقات نشان می دهند 60-80 در صد زنان مرزی در کودکی یا نوجوانی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته اند و شاید به همین علت است که 75 درصد از افراد مرزی را زنان تشکیل می دهند. آن ها به هنگام ورود به دوران بزرگسالی فاقد یک هویت ثابت و مثبت هستند.

فرد مرزی به عنوان شریک زندگی

اگر در تمام اختلالات شخصیت، یک شخصیت باشد که شما را مضطرب و پریشان سازد، اختلال شخصیت مرزی است. به احتمال زیاد مهمترین موضوعی که شما را رنج می دهد، هراس فراوان از طرد شدن و تنهایی است. در ابتدای رابطه حضور افراطی او در زندگی شما و تقاضای مداوم او برای بذل توجه، شما را به ستوه خواهد آورد.

پس از مدت کوتاهی، شما دیگر آن فرد ایده آل وی نخواهید بود، زیرا او بزودی متوجه می شود که شما بقدر کافی قادر به تامین نیازهای عاطفی وی نیستید. در نهایت متهم به بی وفایی و بی عاطفگی  خواهید شد.

در این زمان است که شما دچار بحران شدید می شوید و او در واکنش به این وضعیت با خشم و پرخاش از شما می خواهد که وقت و توجه بیشتری به او اختصاص دهید و هر گونه مخالفت شما با وی، خشم شدیدش  را بدنبال  خواهد داشت.

وی شما را زیر سوال می برد و می گوید ” تو هم درست مثل اونهای دیگه هستی”. در این مدت باید منتظر رفتارهای تکانشی وی باشید. مثلا اگر چند دقیقه دیر برسید با خشم فراوان به شما خواهد گفت ” لعنت به تو، همین الان برو و دیگر نمیخواهم قیافه ات هم ببینم.”

ممکنه اقدام به خود کشی کند یا تعقیب شما و تهدید جانی کند، رو به مشروبات الکی و رانندگی پر خطر آورد و حتی بدنبال شریک جنسی دیگر برود. شاید مشکل زا ترین جنبه ارتباط عاطفی با فرد مرزی ، احساس شما در پی فروپاشی چنین رابطه ای باشد. با این که شما گناهی ندارید، ممکن است در انظار مردم شما را مورد اهانت قرار دهد.

دی پی این رفتار ممکن است بسرعت دچار احساس شرم، گناه و احساس بی ارزشی شده و اقدام به خود کشی کند.آن گاه شما از خود می پرسید نقش شما در ایجاد رفتارهای تکانشی او چیست؟ رفتارهایی که در نهایت شما را از حضور در چنین  رابطه ای خسته و دلزده می سازد.

جالب توجه این است که در یک رابطه عاطفی خوب و شاد هم وی رابطه را به آشوب میکشد، زیرا نشاط و شادی و راحتی با روحیه وی سازگاری ندارد و فقط از طریق احساس خشم و افسردگی و طرد شدن است که به رضایت خاطر می رسد.

عشق ویرانگر
عشق ویرانگر

چرا من عاشق افراد مرزی می شوم؟

شاید بزرگترین دلیل این باشد که ان ها در آغاز رابطه بسیار پر شور و هیجان انگیز هستند. اگر شما دارای عزت نفس اندک باشید، عاشق روابط پرشور و هیجان انگیز باشید، آشنایی با یک فرد مرزی در ابتدا برای شما به منزله فرصت طلایی جلوه خواهد کرد.

از طرفی رابطه با وی جذاب و تحریک برانگیز است، چرا که یک فرد مرزی از همان آغاز از محبوب خود یک بت می سازد. برای آن دسته از افراد که عادت به مراقبت و سرپرستی از دیگران دارند نیز می تواند این رابطه جذاب باشد. ممکن است شما در خانواده ای رشد یافته باشید که آشفته بوده یا در کنار پدر و مادری که دچار اختلالات خلقی بودند و ارتباط با آنها برایتان دشوار بوده است.

توصیه احتیاطی

تهدید به خود کشی یکی از ویژگی های شخصیتی محبوب مرزی ست و همیشه باید آن را جدی بگیرید و هیچ گاه به خودتان نگویید که نه او این کار را نمی کند یا قادر به این کار نیست. زیرا تحقیقات نشان داده که آن ها اقدام به خودکشی می کنند و گاهی نیز در این کار موفق می شوند.

اگر با فرد مرزی زندگی می کنید چندین راهکار برای کمک به شما ارائه می دهیم:

1- درمان امری ضروریست.

2- انتظار پریشانی و آشفتگی را داشته باشید.

3- نقش والد همسر خود را به عهده بگیرید.

4- رفتار های خود تخریب همسرتان را تقویت نکنید. با خشم و دشمنی با او بر خورد نکنید. به او نگویید که مطمئن هستید که تهدید خود را عملی نمی کند. به خواسته های او تن بدهید.

5- با تفکر سیاه و سفید همسرتان مقابله کنید.

6- تقویت نقاط قوت.

7- زمان ترک رابطه. هنگامی که چنین تصمیمی گرفتید  بطور صریح و بدون هیچ قول دیگری با او در میان بگذارید. به او بگویید بعد ترک وی نیز برایش ارزش قایل هستید اما دیگر خواهان رابطه با وی نیستید. او خود را به خود کشی ممکن است تهدید نماید، پلیس و مرکز اورژانس را در جریان بگذارید. در صورت بستری شدن وی از ملاقات وی خودداری نمایید.