فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
اعتیاد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

مجموعه پیشگیری از اعتیاد (2)

الکل

مطالعات نشان داده اند که مصرف مواد روان گردان و الکل در نوجوانان با نگرش های غلط و اطلاعات نادرستی که نسبت به این مواد دارند ارتباط مستقیم دارد. این نگرش ها عمدتا به دلیل تبادل اطلاعات غلط میان گروه همسال، تبلیغات سود جویان بازار مواد و عدم آگاهی والدین از این مواد و اثرات آن شکل گرفته اند.

نوجوانان و والدین آن ها باید آگاه باشند که مصرف مشروبات الکلی یک تهدید جدی به حساب می آید و اعتیاد آورند بنابراین باید دانش خود را در این زمینه افزایش داده و اطلاعات صحیح و دقیقی را مبنای قضاوت خویش قرار دهند.

در بسیاری از نوجوانان الکل اولین انتخاب آن ها برای مصرف مواد می باشد . اوایل نوجوانی دوران بویژه پرخطری برای شروع تجربه مصرف الکل به حساب می آید. برخی از والدین صرفا مصرف الکل در فرزندشان را خیلی پرخطر نمی بینند اما باید بدانند که الکل یک ماده نیرومند و دارای خاصیت تاثیرگذاری بسیار بالا روی خلق و قضاوت صحیح و مهارت های مقابله ای آن ها می گذارد.

در نتیجه

– تصادفات رانندگی ناشی از مصرف الکل که منجر به مرگ می گردند در میان نوجوانان از شیوع بالایی برخوردار است، مصرف الکل همچنین با مرگ های ناشی از قتل و خودکشی نیز رابطه دارد.

– نوجوانانی که الکل مصرف می کنند به احتمال بیشتری درگیر رفتار های جنسی پرخطر و به تبع آن بیماری های مقاربتی می شوند.

– نوجوانانی که الکل مصرف می کنند بیش از دیگران قربانی جرائم خشن از قبیل درگیری های فیزیکی تجاوز به عنف و سرقت می گردند.

– افت تحصیلی و ترک تحصیل در نوجوانانی که الکل مصرف می کنند شایع تر از دیگران است.

– فردی که در نوجوانی شروع به مصرف الکل می کند 4 برابر بیشتر از فردی که دربزرگسالی الکل مصرف می کند دچار وابستگی و اعتیاد به الکل می گردد.

با این تفاسیر پیام هشداردهنده برای والدین روشن است: مصرف الکل یک رفتار بسیار پرخطر و تهدیدکننده برای نوجوانان است و هرچه این رفتار درسنین پایین تری رخ دهد احتمال بروز مشکلات مرتبط با آن بیشتر خواهد بود.

والدین باید نسبت به این موضوع که فرزندشان دچار مصرف الکل شده اند یا خیر به شدت حساس باشند و قبل از این که فرزند دچار این درگیری شود از این موضوع جلو گیری کنند.

حتی اگر فرزندتان دچار این درگیری شده است باید هر چه زود تر به او رسیدگی کنید و او را از این درگیری بیرون بیاورید.

اعتیاد
اعتیاد

چرا نوجوانان به مصرف الکل روی می آورند؟

الکل از جمله موادی است که بیشتر به صورت گروهی و در جمع دوستان و آشنایان مورد مصرف قرار می گیرد و این امر دال برآن است که مهم ترین عامل روی آوردن نوجوانان به مصرف الکل فشار همسالان یا قرار گرفتن در جمعی است که الکل مصرف می کنند، می باشد.

گروهی از نوجوانان فکر می کنند الکل آن ها را از بحران های دوران نوجوانی رها ساخته و تعاملات ایشان با دیگران را تسهیل می کند و آن ها سرحال و جذاب و خونسرد جلوه می دهد اما وقتی این ماده به کرات مورد استفاده قرار گیرد خطر وابستگی را پیش می کشد دیگر بدون مصرف الکل در محیط های اجتماعی قادر نخواهد بود به خوبی ایفای نقش کند و به نوعی اعتماد به نفس آن هل متکی به مصرف الکل می شود.

در این صورت دو حالت وجود دارد، اول اینکه آن ها برای داشتن مداوم اعتماد به نفس بیشتر به مصرف الکل روی می آورند و مصرف آن را زیاد می کنند و حالت دوم این است که در صورتی که دیگر نتوانند به هر دلیل به به الکل دسترسی داشته باشند منزوی شده و دچار افسردگی ها و سر خوردگی های شدیدی می شوند.

گروهی نیز به دلیل نگرشهای غلطی که راجع به این ماده دارند آن را استفاده می کنند برای مثال برخی معتقدند که الکل اثرات مثبتی برخواب می گذارد اما باید خاطر نشان ساخت که هرچند مصرف الکل به هنگام شب معمولا به تسهیل در به خواب رفتن می انجامد.

اما اثرات نامطلولی بر ساختار خواب دارد و باعث کاهش دوره خواب عمیق شده و فرد بطور مکرر و طولانی در شب از خواب بیدار می شود و در نتیجه این افراد با احساس خستگی در طول روز روبرو شده و سوخت و ساز سلولی آنها مختل می گردد.

اعتیاد
اعتیاد

نوجوانان بسیاری مصرف الکل را تجربه می کنند اما همه آنها به این ماده وابسته نمی شوند. خطر سوءمصرف الکل در برخی افراد بیشتر از سایرین است:

– آن هایی که مصرف الکل را در سنین پایین تر از 15 سال تجربه می کنند

– کسانی که دارای والدین مصرف کننده الکل هستند

– کسانی که دوستان نزدیکی دارند که الکل یا سایر مواد را مصرف می کنند

– کسانی که مشکلات رفتاری از جمله پرخاشگری رفتارهای ضداجتماع یا تکانشی بودن دارند

– کسانی که تجربه حادثه آسیب زا در دوران کودکی داشته اند مثل کودک آزاری

– کسانی که با مشکلات تحصیلی عمده روبرو هستند

– کسانی که والدین حمایت کننده ندارند و آنهایی که تجربه طرد یا بدرفتاری از سوی والدینشان دارند

موارد مذکور در نوجوانان نیازمند توجه ویژه هستند.