فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
اعتیاد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

مجموعه پیشگیری از اعتیاد (3)

اکستازی

اکستازی ترکیب جدیدی نیست نخستین بار در سال 1912 یک شرکت داروسازی آلمانی به نام مرگ با هدف ساخت ترکیباتی برای کنترل اشتها در افراد چاق این ماده را تولید کرد. اما به علت عوارض ناشی از آن تا اواخر دهه 1970 از رده خارج شد.در سال 1985 دولت امریکا مصرف این ترکیب را بعلت آثار مخرب بر سیستم عصبی ممنوع کرد. اکستازی یک ماده شیمیایی است که در آزمایشگاه تولید می شود و اعتیاد آور می باشد.

اکستازی چیست؟

نام علمی اکستازی “متیل دی اکسی مت آمفتامین” یا MDMA است که یک ماده ترکیبی روان‌گردان با ساختار شیمیایی مشابه ترکیبات آمفتامین‌ها و موادتوهم‌زا می‌باشد و به‌طور مصنوعی ساخته می‌شود. این ماده با نام‌هایی چون اکس، اکستاسی، اکستازی، XTC ، آدم و قرص‌های شادی‌بخش در میان جوانان و نوجوانان شناخته شده است.

انواع اکستازی

این ماده به اشکال قرص، کپسول، پودر استنشاقی و برچسب‌های پوستی موجود است. این قرص‌ها شکل، رنگ، اسم و اثر متفاوت دارند و با نام‌هایی مثل فراری، میتسوبیشی، شادی، گشنیز، هپی، صلیب، تویوتا، سان، مرسدس بنز، موتورولا، دلار، صلیب و … شناخته می‌شوند.

رنگ ‌آ‌ن‌ها نیز متنوع بوده و به رنگ‌های نخودی، سبز، آبی، قرمز، بنفش دیده می‌شوند. این نوع قرص‌ها بسته به نوع و جنس‌شان با قیمت‌های متفاوتی خرید و فروش می‌شوند. در ایران این قرص‌ها با دو نوع E و X معروف هستند و مطابق با تحقیقات انجام گرفته، نوع E آن، در بین جوانان ایرانی شایع‌تر است.
میزان MDMA در هر قرص از ۹ تا ۱۱۷ میلی‌گرم متفاوت است. قرص‌های موجود در بازار، حاوی مقدار اندکی MDMA  و درصد زیادی ناخالصی هستند. کافئین، افدرین (تحریک کننده)، PMA فعال کننده سیستم عصبی (DXM,MDA ترکیبی کشنده) و Speed Pcp از جمله مواد محرکی هستند که به‌عنوان ناخالصی به قرص‌های اکستازی افزوده می‌شود.

اعتیاد
اعتیاد

چرا افراد به مصرف اکستازی روی می آورند؟

روانشناسان معتقدند در تمام دنیا جوانان محروم و کسانی که با تبعیض و تحقیر روبه رو هستند یا افرادی که فاقد آینده روشن می باشند یا جوانانی که در خانواده های سختگیر زندگی می کنند یا امکانات شغلی و تفریحی مناسبی ندارند بیشتر به مصرف این مواد گرایش دارند.

بسیاری از جوانان و نوجوانان بدلیل آنکه فکر می کنند مصرف اکستازی شادی بخش است برای فرار از تنهایی و یا مشکلات خاص این دوران به مصرف روی می آورند. گروه همسال نیز مهمترین عامل را تشکیل می دهند.

درصورت مصرف اکستازی چه اتفاقی می افتد؟

اکستازی خیلی سریع از سیستم گوارش فرد جذب خون شده و خود را به مغز فرد رسانده و اثرات خود را اعمال می کند. این اثرات شامل افزایش شدید، احساس خوب بودن، افزایش انرژی، احساس تمایل برای ارتباط با دیگران، افزایش هوشیاری و درک موسیقی، افزایش حس بویایی و چشایی، احساس روشنایی و تمایل برای در آغوش گرفتن و بوسیدن دیگران است.

این افراد تمایل به رقص های طولانی دارند. از دیگر اثرات آن کاهش اشتها، تاری دید و گشاد شدن مردمک ها است که باعث می شود در مهمانی ها با وجود نور کم مجبور یه استفاده از عینکهای آفتابی در شب شوند برخی نیز دچار قفل شدن دندان ها یا حرکات غیرارادی فک می شوند.

از آنجایی که مصرف اکستازی احساس نیاز به آب و تشنگی را در فرد کاهش می دهد گاهی ممکن است فعالیت شدید یا رقص های طولانی باعث کم آبی شدید بدن گردد.

از سوی دیگر روی تنظیم درجه حرارت بدن تآثیر گذارده و ممکن است باعث تب شدید در فرد شود در چنین حالتی خطر ابتلا به مشکلات جدی قلبی، تشنج و نارسایی کبد و کلیه افزایش می یابد. مرگ در اثر این گونه عوارض در پارتی های شبانه جوانان بسیار گزارش شده است.

اعتیاد
اعتیاد

اثرات کوتاه مدت مصرف اکستازی کدامند؟

الف) آثار جسمی: تنش عضلانی – سستی و ضعف – دندان قروچه کردن وحرکات غیرارادی فک و همچنین قفل شدن             چانه   – تهوع و استفراغ – تیرگی دید – حرکتهای سریع چشم – احساس سرما و لرز – تعریق – رعشه – خشکی دهان – بی قراری حرکتی – سردرد و سرگیجه – غش – افزایش ضربان قلب و بالارفتن فشار خون

ب ) آثار روانی: گیجی و گم گشتگی – افسردگی – مشکلات خواب – تمرکز ضعیف – حمله های وحشتزدگی متعدد – بی قراری – از دست دادن کنترل – اضطراب شدید – پارانویا – تحریف در ادراکات – توهمات بینایی شنوایی و لامسه

اثرات بلند مدت مصرف اکستازی کدامند ؟ تحقیقات روی عوارض بلند مدت اکستازی نشان می دهد می تواند با  تخریب مناطق مختلفی از مغز که باعث  اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب، از دست دادن حافظه یا آلزایمر در آینده بشود.

اثرات سوءمصرف این ماده به اندازه ای خطرناک است که ممکن است در فرد ایجاد پارانویا یا حملات جنونی و توهمی کند اثراتی که ممکن است برای همیشه در فرد ماندگار شود.

مصرف اکستازی چه اثراتی روی کارکرد جنسی دارد؟ چون احساس صمیمیت و برقراری ارتباط با دیگران را تقویت کرده فرد تمایل شدیدی برای تماس جسمی پیدا می کند اما با مصرف زیاد و مستمر اکستازی با ناتوانی جنسی همراه است.

آیا مصرف اکستازی ممکن است به اعتیاد به آن منجر شود؟ اکستازی می تواند اعتیادآور باشد. متآسفانه اعتیاد به آن روانی و ترک آن بسیار دشوار است.

اگر فردی بخواهد مصرف اکستازی را ترک کند چه باید بکند؟ فردی که به اکستازی وابستگی پیدا کرده باشد در صورت نرسیدن این ماده به بدن وی دچار حالتهای محرومیت از مواد می گردد و علائم زیر بروز می یابند:

خستگی بی حالی

بی قراری

بی ثباتی عاطفی

افسردگی

احساس از دست رفتن شخصیت

چون اعتیاد ناشی از مصرف اکستازی بیشتر جنبه روانی دارد دریافت حمایت و مشاوره از سوی افراد متخصص نقش بسزایی در ترک این ماده و پیشگیری از عود آن خواهد داشت.