فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
اینترنت

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

اينترنت سرگرم کننده اما خطرناک

اینترنت چیست؟

پاسخ سوال اینترنت چیست با مفهوم شبکه ارتباط تنگاتنگی دارد. به طور کلی، اینترنت شبکه‌ای است که از اتصال کامپیوتر ها در سراسر جهان شکل گرفته است. دلیل اصلی به وجود آمدن این شبکه عظیم هم، تبادل اطلاعات بوده است.

تعداد زیادی از دستگاه های کامپیوتری و الکترونیکی وجود دارند که این شبکه و برقراری ارتباط را ایجاد می کند. برخی از این تجهیزات در کف اقیانوس ها (مانند کابل ها) و برخی در آسمان (مانند ماهواره‌ها) وجود دارد.

جالب است بدانید که حتی موبایل و کامپیوتر شما هم جزئی از شبکه اینترنت هستند. علاوه بر این ها، تعدادی نرم افزار و کد های برنامه نویسی در پس زمینه وجود دارند که امکان فعالیت در اینترنت را فراهم می کنند.

در واقع، زمانی که دو کامپیوتر را به وسیله کابل شبکه به یکدیگر متصل می کنید، یک شبکه محلی به نام LAN ایجاد می شود. اگر دستگاه های مختلفی مانند: موبایل، تلویزیون، لپ تاپ و یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری را از طریق Wi-Fi  به مودم یا روتر وصل کنید، یک شبکه محلی بی سیم به نام WLAN تشکیل می شود. لازم است بدانید که شبکه اینترنت، مشهور ترین شبکه در محدوده کل دنیا می باشد.

معرفی تاریخچه اینترنت

شاید در ذهن شما هم این سوال به وجود آید که صاحب اینترنت کیست و چگونه به وجود آمده است؟! منشأ اینترنت به سال ۱۹۶۹ میلادی برمیگردد. در آن زمان، وزارت دفاع آمریکا بخشی به نام آژانس پروژه تحقیقات پیشرفته(A. R. P. A) داشت که پروژه های مهم را در سراسر ایالات متحده، از نظر مالی پشتیبانی میکند. در آن زمان، از توسعه پروژه اتصال کامپیوترها، برای تسهیل انتقال داده ها بین دانشگاه‌ها حمایت کردند.

آن ها نام این پروژه را ARPANET گذاشته بودند که می توان به عنوان اولین اینترنت به حساب آورد.

این پروژه، موفقیت بزرگی بود و به مرور کامپیوترهای بسیار زیادی به هم متصل شدند. ۲۰ سال بعد و در سال ۱۹۸۹ میلادی، گامی مهم برای ایجاد اینترنت برداشته شد. آقای Berners-Lee یک شهروند انگلیسی و مهندس کامپیوتر بود که با توسعه زبان HTML و ایجاد سیستم http شبکه اشتراک اطلاعات و امکان جستجو در اینترنت را فراهم آورد.

مطابق آماری که در سال ۲۰۱۸ میلادی گزارش شد، بیش از ۴.۲ میلیارد کاربر در فضای اینترنت وجود داشتند که این رقم معادل ۵۵% از جمعیت جهان می باشد.

اینترنت
اینترنت

اینترنت کودکان

برخي کودکان از سنين پايين علاقه مند به اينترنت و فضاي مجازي مي شوند و روزانه ساعات زيادي را صرف سرگرم شدن با اين دنياي مجازي مي کنند غافل از اين که چه آسيب ها و پيامد هايي متوجه آنان است.

اینترنت، اعتیادی فراگیر

به گزارش پايگاه خبري پليس، اعتياد به اينترنت در اکثر کشور ها به عنوان يک نابهنجاري شناخته شده است و در اين راستا مراکز توان بخشي نيز ايجاد شده که براي بهبود مردم فعاليت مي کنند.

 

اینترنت

اينترنت يکي از نوآورانه ترين اختراعات براي انسان است و در تمام قسمت هاي زندگي از اقتصاد و جامعه گرفته تا سلامت، معنويت و … حضور دارد. در خط مقدم مزاياي اين تکنولوژي، آثار آن بر حوزه آموزش مدنظر قرار دارد.

دانش آموزان و دانشجويان هم اکنون به مقالات پژوهشي متعددي دسترسي دارند، علاوه بر اين که آخرين به روزرساني ها در حوزه علم و تکنولوژي را نيز در اختيار دارند ليکن همانطور که آن ها مي گويند به دنبال قدرت زياد، مسئوليت هاي بزرگ نيز مي آيند از اين رو اينترنت چالش هاي جديدي را در برابر جوامع قرار داده و بيشترين اثر سوء خود را متوجه کودکان کرده است.
غم انگيزترين بخش ماجرا اين است که بخش بزرگي از معتادان اينترنتي جوانان هستند که به طور ويژه در معرض عوارض جانبي اين اعتياد نيز قرار دارند. همانطور که عنوان شد در اين گونه مباحث همواره آثار مثبت و منفي اينترنت مورد توجه قرار داشته است اما در مطلب حاضر تنها بر جنبه هاي منفي اينترنت متمرکز شده ايم.
مطالعات انجام شده در رابطه با اين وضعيت طي مرحله مقدماتي مشخص کرده است کودکاني که بيشتر وقت خود را با اشتياق در اينترنت سپري مي کنند از تمام فعاليت ها به دور مانده و خود را در دنياي مجازي غوطه ور مي کنند. مطالعات طي سال ها نشان داده اکثر افرادي که از اعتياد به اينترنت رنج مي برند بزرگسالان هستند که به راحتي براي هر چيز آماده در فضاي اينترنت وسوسه مي شوند.

اینترنت
اینترنت


کاهش فعاليت هاي فيزيکي

بازي هاي بي شماري در فضاي اينترنت وجود دارد که اکثر کودکان را از فعاليت هاي بيرون خانه باز مي دارد. در غياب فعاليت هاي فيزيکي، کودکان به راحتي طعمه بسياري از بيماري هاي مرتبط با سبک زندگي ماشيني مي شوند.
بيماري هايي مانند چاقي و عدم رشد مهارت هاي فردي
علاوه بر اين ها، نشستن مداوم در مقابل کامپيوتر موجب آسيب بينايي و فشار فيزيکي بر گردن و شانه ها مي شود. تکامل کودکان در تعامل با فاکتورهاي مذکور عواقبي را ايجاد خواهد کرد که در تمام طول زندگي همراه آن ها خواهد بود.

آسيب پذيري نسبت به جرايم اينترنتي

اينترنت مسيري سهل براي عناصر بي پروا به شمار ميرود که درصدد تماس با کودکان هستند و اين مسائل در نهايت موجب افزايش آدم ربايي و سرقت هويت اشخاص شده است. حدود 60 درصد از نوجوانان در آمريکا به پيام غريبه ها در اينترنت پاسخ مي دهند که اين نوع رفتار بسيار خطرناک است و فرزندان را در برابر جرايم فضاي مجازي آسيب پذير کرده است.
موارد مطرح شده، چالش هاي جديدي را در برابر آموزگاران و والدين قرار داده است. با توجه به پيش زمينه هاي مختلف، تهيه قوانيني را براي مقابله با اين چالش مي توان مطالبه کرد. با اين حال، ما بر اين باوريم که به جاي ساخت يک تابو از اينترنت بايد فرزندان خود را آموزش دهيم تا از اينترنت در راستاي مصالح خود بهره برداري کنند.

به والدين نيز قابل گوشزد است که هنگام استفاده از اينترنت با فرزندان خود باشند و در صورت امکان يک بازه زماني مجاز را براي استفاده از فضاي مجازي تعريف کنند.

قرار دادن رايانه در اتاق نشيمن به جاي اتاق کودک نيز مي تواند مانعي براي دسترسي آن ها به بخش هاي نامناسب اينترنت باشد همچنين بسيار مهم است که والدين دائما با فرزندان خود صحبت کنند چراکه اگر گفت و گو ميان ما نباشد در واقع آن ها را براي يافتن پاسخ هاي موثق به سمت دوستان و اينترنت سوق داده ايم.
اگرچه اين مطلب بر آثار منفي اينترنت متمرکز شده بود اما اين بدان مفهوم نيست که ما از اهميت حضور اينترنت در زندگي روزانه غافل مانده ايم. اين مقاله براي آگاهي مخاطب نوشته شده و شما آن را در اينترنت مطالعه مي کنيد که اين خود بخشي از استفاده مفيد اينترنتي به شمار مي رود.

در نهايت تصميم گيري بر عهده ما است که تکنولوژي را براي زندگي به خدمت بگيريم يا اين که به دنبال افزايش خشونت باشيم. کودکان به اندازه کافي براي درک اين مسئله بالغ نيستند اما ما به عنوان والدين، آموزگاران و سرپرستان بايد اطمينان حاصل کنيم که رفتار خوب را به فرزندانمان مي آموزيم