فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو
آسیب های فضای مجازی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

آسیب های فضای مجازی که باعث فروپاشی بنیان روابط زوجین می شود

آسیب های فضای مجازی بر بنیان خانواده

با ظهور شبکه ‌های اجتماعی، نوع جدیدی از خیانت پدید آمده است و آسیب های فضای مجازی بر خانواده ها را بیشتر کرده است.

نوع صمیمیتی که در فضای مجازی ایجاد شده به مرز های تعهد همسران تجاوز می‌کند. در حقیقت، نتایج برخی تحقیقات اخیر حاکی از آن است که کاربران فعال اینستاگرام، تلگرام و غیره نه‌ تنها به دلیل استفاده نادرست از شبکه ‌های اجتماعی در معرض مشکلات زناشویی هستند این نوع از فعالیت‌ ها ارتباط مستقیمی با خطر وقوع خیانت و احتمال طلاق دارند.

فارغ از دلایل علمی خیانت و اینکه همسر یا شوهر رابطه جنسی خارج از ازدواج هم داشته باشد یا نه، در این جا به بررسی چند نشانه آسیب های فضای مجازی می‌ پردازیم که نشان می‌دهد فعالیت شوهر یا همسر شما در شبکه‌های اجتماعی، تهدیدی برای پایداری ازدواج  به‌حساب می‌آید.
غرق شدن شوهر در چت و مکالمه‌های اینترنتی نرمال نیست.

شریک زندگیتان اغلب غرق در مکالمات چتی خود است و چیزی در مورد این گفتگو ها با شما به اشتراک نمی‌گذارد. استفاده مداوم و وسواس گونه از موبایل و ‌گوشی‌های هوشمند می‌ تواند محل اختلاف دائمی و مشکوک شدن زوجین باشد، زیرا یکی از طرفین چنین حس می‌کند که شریک زندگی‌اش به ‌جای داشتن مکالمه با او مشغول چت و تعامل با دیگری است و این باعث ایجاد آسیب های فضای مجازی در خانواده می شود.
وقتی همسر شما پیش خود دارد می‌خندد یا واکنشی عاطفی به پیامی که در گوشی‌ اش خوانده نشان می‌دهد و هیچ تلاشی برای در جریان گذاشتن شما در مورد آن مراودات نمی‌کند، دیواری بزرگ بین شما شکل می‌گیرد.

آسیب های فضای مجازی
آسیب های فضای مجازی

پیام‌های آخر شب به گوشی همسر

توجه کنید که شما نباید این انتظار را داشته باشید که همسر یا شوهرتان درباره هر کاری که در اینترنت یا فضای مجازی انجام می‌دهد شما را مطلع کند، داشتن مرز های مشخص و مقدار کافی حریم خصوصی در هر رابطه سالم ضروری است.

اما اگر مکالماتی که او در فضای مجازی دارد به‌صورت مرتب حواس او را از شما دور می‌کند و حضور او را کم ‌رنگ‌تر می‌کند و او هیچ تلاشی برای کاستن از این فاصله نمی ‌کند، مسلما امکان این‌که توجه و اولویت‌های او در جای دیگری باشد درگیر روابط نامشروع باشد یا در فضای مجازی به شما خیانت کند، وجود دارد.

آسیب های فضای مجازی در خانواده می تواند پیام‌های آخر شب به گوشی همسر به گوشی همسرتان به ‌صورت تمام‌ وقت و بخصوص در ساعات آخر شب پیام داده می‌شود شروع شود.

چند سال پیش، اگر دوستی از نیمه شب به بعد هنگامی‌که محیای رفتن به‌سوی تخت خواب هستید، با همسرتان تماس می‌گرفت، قبل از اینکه مشکوک بشوید، احتمالا شما غافلگیر می ‌شدید و خشکتان میزد، اما تلفن‌های هوشمند همه این عرف‌ها را تغییر داده‌اند، اینکه در ساعات خصوصی آخر شب به کسی پیام بدهید و حتی انتظار پاسخ هم داشته باشید، به‌تدریج به امری قابل‌قبول مبدل شده است.

این که دوستی به همسرتان پیام دهد، لزوما جایی برای نگرانی ندارد و برخی از زوج‌ ها در کنار هم در اوقات استراحت گوشی به دست با دوستانشان به گفتگو می ‌پردازند.

اما هنگامی‌که مکالمات آنلاین شریک زندگی‌تان به‌طور مرتب و ناخواسته راه خود را در اواخر شب به اتاق‌خواب شما باز کنند، فارغ از این‌که شروع‌کننده چت شوهر همسر شما باشد یا دیگری، در این صورت احتمالا این شما هستید که نقش نفر دوم در رابطه اصلی را بازی می‌کنید و لااقل در فضای مجازی به شما خیانت می‌شود.

 

وابستگی شدید شوهر به گوشی

همسرتان احساس مالکیت و وابستگی عجیبی به گوشی موبایلش نشان می‌دهد. افرادی که رفتار نامناسبی داشته و سعی در کتمان آن دارند، اغلب به‌شدت گوش‌ به ‌زنگ هستند تا مبادا لو بروند و این مورد را می‌ توانید در رفتار ناخودآگاه آن‌ها شناسایی کنید.

اگر چنین به نظر می‌رسد که همسرتان در مراقبت از گوشی همراه خود، بستن پنجره‌های جستجوی ویندوز وسواس نشان می‌دهد و حتی از اینکه به‌صورت اتفاقی چشمتان به چت‌ها و مکالمات او بیافتد رفتاری پنهان کارانه دارد، به‌احتمال‌زیاد دلیل خاصی وجود دارد که به ‌شدت تلاش می‌کند تا آن‌ها را از دید شما مخفی کند.

اگر شما به شکل غیرعمدی گوشی او را بردارید ممکن است با واکنش وحشت‌ زدگی یا بداخلاقی شدید او مواجه شوید.
شریک زندگیتان در مورد مقدار زمانی که صرف گوشی می‌ کند حالت دفاعی به خود می‌ گیرد و حتی سعی می‌کند شما را متهم به بدرفتاری کند.

آسیب های فضای مجازی
آسیب های فضای مجازی

واکنش تدافعی همسر نشانه چیست؟

شریک زندگیتان در مورد مقدار زمانی که صرف گوشی می‌کند حالت دفاعی به خود می‌گیرد و حتی سعی می‌کند شما را متهم به بدرفتاری کند.
اگر شریک زندگی شما مشغول انجام کاری است که می‌ داند نباید آن را انجام دهد، در وهله اول و پس‌ از این که شما متوجه آن موضوع شدید، ممکن است برای این‌که توپ را به زمین شما بیندازد در طی تلاشی ناامیدکننده حالت تهاجمی یا تدافعی به خود بگیرد.

ممکن است او اصلا وارد این بحث که چقدر زمان صرف اینترنت می ‌کند نشود و یا به‌سرعت موضوع را به رفتار و عادات فضای مجازی شما بکشد.

چرا او تا این حد در مورد این موضوع عصبی می‌شود؟ این می‌ تواند نشانه ‌ای بر این مطلب باشد که او در حال پنهان کردن چیزی است که خود می‌داند مسئله ‌ساز است و احتمالا با نوعی خیانت همراه است.

تمامی این نشانه ها حاکی از سردی روابط و دور شدن زوجین از یکدیگر می باشد که موجب شده به دنبال فضایی برای ارضا نیازهای عاطفی و‌جنسی خود باشند اگر عمیق تر به این روییداد نگاه کنیم بنیان خانواده در حال فروپاشی می باشد که اگر آموزش و پیشگیری و نظارت دستگاه ها و سازمان های زیر ربط نباشد شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم.

بود بنابراین لازم و ضروری است که همه کارشناسان و‌متخصصان حوزه سلامت خانواده جهت آگاهی و اطلاع رسانی و اموزش دانش ‌‌مهارت های ارتباطی زوجین و‌خانواده به صورت جدی گام بردارند.

می توانید مقاله توضیح کامل در مورد فضا مجازی را در اینجا بخوانید