فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

بی توجهی به کودکان کار امروز،زمینه ساز بزه کاری فردا

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

 

به  گفته بنیاد:آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد اهمیت است و باید هم مسئولان و هم خانواده ها بدان توجه داشته باشند، سرنوشت و آینده کودکانی است که با جولان زدن در کوچه و خیابان و تن دادن به کارهای مختلف به راحتی در بستر خطراتی قرار می‌گیرند که زمینه ساز بزه کاری های آینده خواهد بود.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،کودکان کار قربانیان بی چون و چرای خانواده هایی هستند که در آن بستر های مناسبی برای رشد و نمو و تربیت فرزندان وجود نداشته و فقر و بیچارگی و تامین معیشت تنها بخشی از علل تن دادن به اینگونه بیگاری هاست. آن هم کودکانی که گاه حتی توان انجام کارهای محوله هم ندارند.

اگر چه تا کنون از سوی تمامی رسانه های کشوری و استانی بارها و بارها در خصوص معضلات و مشکلات کودکان کار و حضورشان بر سر کوی و برزن صحبت شده اما همچنان این پدیده تبدیل به یک گره کور شده که هر روز گره تازه ای به آن افزوده میشود.

پس از چندین سال پیگیری از خیرین و مسئولین دولتی، همچنان شاهد افزایش حضور کودکان کار در سطح خیابان‌های شهر هستیم به نحوی که متوجه شدیه ایم تنها بخش کمی از آن‌ها برای تامین مالی کار می‌کنند.

همواره گزارش های زیادی داده می‌شود که گروه‌ها و افرادی قطعا در حال سودجویی از این کودکان هستند و پول آنها را می‌گیرند و با شرایط و اخلاق  غیرانسان دوستانه و غیراسلامی ، با آن ها رفتار می‌کنند که باید پیگیری شود.

وضعیت این کودکان کار در شأن کشور جمهوری اسلامی ایران نیست.صد البته که خود این کودکان کار بیش از هر فرد دیگری،  از نداشتن تحصیل، اوقات فراغت،حجم بسیار بالای کار کردن رنج می‌برند و باید گفت اکثرشان در باندهای مافیایی حضور دارند.

 حال به گفته متولیان امر سازمان بهزیستی در طرحی به اصطلاح کارآمد آنها را سازماندهی کرده است اما لازمه حل این مساله ایجاد طرح های حمایتی است تا همه کودکان کار به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

خبرنگار شیرازه با حضور میدانی در برخی نقاط شهر شیراز در خصوص این کودکان نوشت: در ایستگاه متروی شیراز کودکان کار  به  مترو می آیند و  به صورت پنهانی  وارد شده و شروع به  التماس کردن به مردم برای فروختن دستمال میکنند گاهی ساعت ها روی زمین می‌نشینند که نگهبانان مترو آنها را پیدا نکنند.

باید اندیشه ای درباره این کودکان شود ، فکری ریشه ای و انقلابی ، نه برنامه ای که سال بعد دوباره همین داستان ها تکرار شوند. 

افزایش کودکان کار، یکی از آسیب های جدی اجتماعی است که دلایل مختلفی را می توان برای آن برشمرد.

در همین راستا خبرنگار این رسانه در گزارش اول خود به سراغ معصومه فروتن معاون امور اجتماعی بهزیستی  استان فارس رفته و موضوع را پیگیری کرد،فروتن  با بیان اینکه از تعداد 890 کودکان کار پذیرش شده در سال 1400 تعداد 675 نفر اتباع  می باشند پرداخت و گفت:مهم ترین دلیل کار کودکان مشکل اقتصادی و معیشت خانواده آنان میباشد.

در دومین مرحله از پیگیری این موضوع،خبر نگار شیرازه به گفتگو با حمیدرضا محمودیان سرپرست معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان فارس در خصوص بررسی اقدامات و تمهیداتی که بهزیستی برای کودکان کار در نظر گرفته است پرداخت.

وی ابتدا به تشریح اقدامات سازمان بهزیستی فارس پرداخت و گفت:سازمان بهزیستی در  سال ۱۳۷۸به منظور حمایت از حقوق کودکان اقدام به راه اندازی مراکز ساماندهی کودکان خیابانی به صورت شبانه روزی کرده است.

محمودیان در ادامه افزود:در سال ۱۳۹۲ نیز مراکز حمایتی -آموزشی کودک و خانواده به صورت روزانه جهت نگهداری و فراهم نمودن شرایط توانمند سازی کودکان و خانواده های آنان راه اندازی شد.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان فارس با اشاره به  خدمات مراکز آموزشی  تصریح کرد:در این مراکز کودکان و خانواده های آنان از خدمات روانشناسی،مددکاری،درمانی،حرفه آموزی،پیگیری تحصیلی،اردوهای فرهنگی و آموزشی بهره مند هستند.

وی در ادامه بیان کرد:سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۴ با  انعقاد آیین نامه ساماندهی کودکان خیابان و آیین نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان سال ۱۴۰۰ با ۱۵ ارگان دولتی از قبیل بیمه تامین اجتماعی و سلامت،کمیته امداد،نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، شهردای،ثبت احوال،صدا و سیما،استانداری،پزشکی قانونی،کار و رفاه اجتماعی،ورزش و جوانان،هلال احمر،اتباع و امور خارجه به ارایه خدمات به صورت رایگان به کودکان کار و خیابان همچنین خانواده های آنان می‌پردازد.

محمودیان در پاسخ  به سوال خبرنگار شیرازه که با توجه به اینکه اکثر کودکان کار اتباع خارجی هستند سازمان بهزیستی برای این کودکان چه اقدام و تمهیداتی دارد؟ بیان کرد: بر اساس تفاهم نامه فی ما بین سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی و اداره اتباع و امور خارجه کودکان کار اتباع در صورت شناسایی دفعه اول از خانواده تعهد کتبی جهت کار نکردن کودک میگیرند، اما در صورت تکرار علاوه بر تعهد کتبی خانواده جریمه مالی می‌شود و در دفعه سوم نیز کودک به همراه خانواده به اردوگاههای مراقبتی جهت برگشت به کشور خود ارجاع داده میشوند.

معاونت امور اجتماعی بهزیستی استان فارس در پایان افزود:بر اساس آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان سازمان فنی و حرفه ای  موظف به آموزش رایگان حرفه آموزی جهت کودک کار و خانواده وی می باشد که پس از دریافت مدرک فنی و حرفه ای سازمان بهزیستی تسهیلات اشتغال زایی از قبیل اعطای وام قرض الحسنه را به خانواده کودک کار ارایه می نماید.

به گزارش شیرازه اگر چه سازمان بهزیستی و دیگر دستگاه های ذی ربط اقدام  به راه اندازی مراکز آموزشی و خدماتی به کودکان کار و خانواده هایشان  میکنند اما باید دانست که روز به روز تعداد کودکانی که  بر سر چهار راه  ها و خیابان ها اقدام به فروختن دستمال کاغذی ،فال،گل، و … می کنند رو به افزایش است و باید برای وضع آنان  باید چاره ایی کرد.

و حالا آنچه بیش از هر چیز دیگری مورد اهمیت است و باید هم مسئولان و هم خانواده ها بدان توجه داشته باشند، سرنوشت و آینده کودکانی است که با جولان زدن در کوچه و خیابان و تن دادن به کارهای مختلف به راحتی در بستر خطراتی قرار میگیرند که زمینه ساز بزه کاری های آینده خواهد بود.

منبع:شیرازه

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *