فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

سهم زنان از بیکاری در کشور صعودی شد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

ابوالقاسم مهدوی زاده، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی ریشه های اقتصادی اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: از سال ۱۳۵۵ که هر ۵ سال یک بار سرشماری داشته ایم، هم اکنون می بینیم حدود ۷۶ درصد جمعیت شهر نشین داریم یعنی جامعه ما مدرن تر شده است و فهم شهری آن بیشتر شده است.

جماران: ابوالقاسم مهدوی زاده، استاد اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران به بررسی ریشه های اقتصادی اتفاقات اخیر پرداخت و گفت: از سال ۱۳۵۵ که هر ۵ سال یک بار سرشماری داشته ایم، هم اکنون می بینیم حدود ۷۶ درصد جمعیت شهر نشین داریم یعنی جامعه ما مدرن تر شده است و فهم شهری آن بیشتر شده است.

تقریبا مرد و زن جمعیتی برابر دارند که نکته جالبی است. جمعیت زنان که در شعار معترضان پدیدار شده، در سال ۱۳۵۵ حدود ۵ میلیون نفر باسواد داشته است در حالیکه در سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۳۳ میلیون نفر آنان سواد داشته اند.

باید دید به تناسب این زنان دارای شغل هستند؟ از لحاظ تفکیک جنسیتی، در سال تحصیلی ۱۳۵۸-۱۳۵۷ حدود ۳۰ درصد دانشجویان از زنان بوده اند اما در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد دانشجویان از زنان هستند.

در بهار ۱۴۰۱ حدود ۷.۸ درصد نرخ بیکاری مردان ۱۵ سال و بیشتر است درحالیکه نرخ بیکاری زنان ۱۶.۱ است لذا نابرابری در بیکاری زنان حدود دو برابر است.

در سال ۱۳۹۵ نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۱۶.۴ بوده است که در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳ درصد تنزل پیدا کرده است. نتیجه کلی در تغییرات جمعیتی عبارت از این بود ما در روزگاری از ۲۳۰ نفر یک دانشجوی زن و الان از هر ۲۰ نفر یک دانشجو داریم.

ما جامعه را با فرستادن به دانشگاه جهانی کرده ایم. همین دانشگاه آزاد بخش زیادی از جامعه را ارتقا داده است حالا با چه کیفیتی که انجام داده موضوع سخنان من نیست.

منبع برترین ها 

/انتهای پیام

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *