فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

آیا قهر همسرم حین بیماری، طبیعی است؟

روابط زوجین به واسطه تفاوت هایی که وجود دارد؛ بالا و پایین ها و خوشی و ناخوشی ها دارد. یکی از موضوعاتی که زندگی مشترک را به چالش می‌کشد، بیمار شدن یکی از زوجین است. اگر در این شرایط بلد نباشید چطور با همسرتان برخورد کنید، هم خودتان و هم همسرتان را دلگیر می‌کنید.

به نقل از گروه زندگی: روابط زناشویی دنیای بزرگی است که قواعد آن فقط در یکی یا دو کتاب و مقاله نمی‌گنجد، برای پی بردن به چند و چون زندگی مشترک باید کتاب‌ها و مقالات خواند و فیلم ها دید و سوال‌ها پرسید و جواب‌ها گرفت،  چراکه انسان موجودی چند بُعدی است و هر انسانی، با فرد دیگری متفاوت است. در حقیقت دنیای زندگی مشترک و روابط زوجین به واسطه همین تفاوت‌هایی که وجود دارد؛ بالا و پایین‌ها و خوشی و ناخوشی‌ها دارد.  یکی از موضوعاتی که زندگی مشترک را به چالش می‌کشد، بیمار شدن یکی از زوجین است. اگر در این شرایط بلد نباشید چطور با همسرتان برخورد کنید، هم خودتان و هم همسرتان را دلگیر می‌کنید.

مخاطبان پرسشی را با این مضمون که آیا قهر همسرم حین بیماری، طبیعی است؟  این مخاطب در تشریح سوالش آورده است که «همسرم هنگام بیماری ایرادگیر و بهانه گیر می‌شود و مانند یک کودک دو ساله مدام قهر می‌کند و با کوچک‌ترین حرف به گریه می‌افتد. این طبیعی است؟ چطور با او برخورد کنم؟»

سوالاتی که حال همسرمان را بهتر می‌کند/ به همسرتان بیشتر از همیشه توجه کنید

برای پاسخ دادن به این سوال مخاطب، به سراغ دکتر «لیلا امیرپور» متخصص روان درمانی و مشکلات عاطفی بزرگسالان رفتیم. دکتر امیرپور می‌گوید: «همه ما در هنگام بیماری حساس می‌شویم و ممکن است با کوچک‌ترین رفتاری ناراحت و دلگیر شویم، چراکه نیاز به توجه بیشتر از اطرافیان و به ویژه همسرمان می‌کنیم، بنابراین قهر و غمگین شدن همسر طبیعی است. برای جلوگیری از قهر و دلگیری همسر یا از دلش در آوردن از او بپرسیم چه انتظاراتی از ما دارد. آیا می‌خواهد برای رفتن به دکتر یا گرفتن آزمایش و دارو او را همراهی کنیم؟ یا چه غذایی دوست دارد بخورد تا حال روحی‌اش بهتر شود؟ البته حواسمان باشد برخی از غذا‌ها بیماری را تشدید می‌کند.

بیشتر از همیشه گفت‌وگو کنید

دکتر امیرپور در ادامه می‌گوید: هنگامی که همسرمان بیمار می‌شود باید بیشتر از همیشه با او صحبت کنیم و به او بفهمانیم که نگران سلامتی او هستیم و برایمان مهم است. بیشتر از همیشه به او توجه کنید. در پروسه درمان همسرتان مشارکت کنید و از توجه او را اشباع کنید تا احساس تنهایی نکند. این توجه خود به خود موجب تسریع در بهبود بیماری می‌شود.

زمان داروهای همسرتان را در جایی بنویسید

این متخصص روان درمانی و مشکلات عاطفی بزرگسالان تاکید می‌کند: در مورد بیماری همسرتان اطلاعات‌تان را بالا ببرید. اگر نیاز است در کلاسی آموزشی برای آشنایی با بیماری همسرتان شرکت کنید. اگر لازم بود با دکتر همسرتان در ارتباط مستقیم قرار بگیرید تا بدانید همسرتان تا چه اندازه‌ای در بیماری رنج می‌کشد. زمان داروهای همسرتان را در جایی بنویسید یا حتی آلارمی برای آن بگذارید؛ همه این موارد باعث می‌شود همسرتان متوجه شود که برایش ارزش قائل هستید و احساس امنیت و توجه کند.»