فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

از اولویت تحصیل کودکان کار تا طرح حضور «پرستار مدرسه» در مدارس

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تهران (پانا) – تحصیل کودکان کار و اولویت آموزش به آنان، طرح حضور پرستار مدرسه در مدارس، یک هفته بدون فوتی کرونا در کشور و آزادی چهره‌های سرشناس در ناآرامی‌های اخیر بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۷۰۶ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۱۴۴ هزار و ۶۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۵ هزار و ۱۷۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که در هفته‌ای که سپری شد هیچ بیماری بر اثر کرونا جان خود را از دست نداد.

آمار واکسیناسیون کرونا

همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۳۶ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۵۴۹ هزار و ۸۴۳ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۸۵۵ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۱۳۴ دُز رسید.

افزایش شهرهای آبی کرونایی در کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که بر اساس آخرین به روز رسانی‌ها، تعداد شهرهای با وضعیت قرمز همانند هفته‌های گذشته بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی نیز از ۴ به ۳ شهر کاهش یافت. بر این اساس همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۳۸ به ۱۱۴ و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۰۶ به ۳۳۱ شهر رسید.

افساد فی‌الارض برای ۱۵ متهم پرونده شهادت شهید عجمیان

در هفته‌ای که گذشت، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده ضاربان شهید روح‌الله عجمیان برگزار شد. نماینده دادستان در بخشی از کیفرخواست قرائت شده در صحن علنی دادگاه گفت: با توجه به شکایت اولیای دم شهید سید روح الله عجمیان، گواهی پزشکی قانونی، بازسازی صحنه جرم، اظهارات و‌ اقاریر صریح متهمان مبنی بر ارتکاب جرایم، کشف آلات و ادوات جرم از متهمان، بازبینی تلفن همراه متهمان و‌ کشف مطالب مجرمانه در آن‌ها، تصاویر منتشره مبنی بر به شهادت رساندن بسیجی شهید سید روح الله عجمیان، از ریاست دادگاه تقاضای اعمال اشد مجازات برای متهمان و صدور احکام متناسب با جرایم متهمان را دارم.

شهید سید روح‌الله عجمیان، متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۷۳ از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که روز پنجشنبه ۱۲ آبان ماه در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های آزاد راه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج با ضربات چاقو برخی اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

1156 نفر از زندان‌های 20 استان کشور آزاد شدند

در پی دستور ویژه حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه مبنی بر مساعدت زندانیانی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارند، 1156 زندانی از زندان‌‎های مختلف در کشور آزاد شدند. پس از پیروزی غرورانگیز ملی پوشان فوتبال کشورمان، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه ضمن تبریک این پیروزی بزرگ به ملت بزرگ ایران دستور ویژه‎‌ای را صادر کرد. پس از این دستور ویژه مقامات قضایی استان‌های کشور اقدامات لازم جهت اجرایی شدن دستور رئیس قوه قضاییه را در دستور کار قرار دادند و تعدادی از زندانیان که در زندان‌های کشور که واجد شرایط بودند، یا آزاد شدند و یا اینکه از تسهیلات و ارفاقات قانونی برخودار شدند. در میان افرادی که براساس دستور رئیس قوه قضاییه، از ارفاقات قانونی برخوردار شدند، بازداشت‌شدگان وقایع اخیر کشور که واجد شرایط قانونی بودند، نیز حضور دارند. در این راستا، روز گذشته در استان تهران 195 نفر، ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی، ، ۵۷ نفر در استان البرز، 40نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند. همچنین در پی این دستور 14 نفر در استان ایلام، 9 نفر در استان خراسان شمالی، 236 نفر در استان خوزستان،17 نفر در استان چهار محال بختیاری،21 نفر در استان گلستان ،36 نفر در استان کرمانشاه، 24 نفر در استان زنجان و 50 نفر در استان گیلان آزاد شدند. که بر این اساس مجموعا یک هزارو 156 نفر از زندان های 20 استان کشور آزاد شدند.

آزادی چهره‌های سرشناس

در پی دستور رئیس دستگاه قضا مبنی بر مساعدت زندانیانی که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارند، در هفته‌ای که گذشت برخی چهره‌های سرشناس که در ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده بودند، آزاد شدند. در این میان وریا غفوری، کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، پرویز برومند و حسین رونقی آزاد شدند.

احضار صادق زیباکلام به دادسرا

در هفته‌ای که سپری شد، قوه قضاییه اعلام کرد که صادق زیبا کلام به دادسرا احضار شد. صادق زیبا کلام با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در توئیتر ادعایی بدون ارائه سند مطرح کرد که در پی طرح این ادعای بی استناد مقام قضایی وی را بر ادای توضیحات در رابطه با ادعای مطرح شده احضار کرد و وی باید طبق قانون فردا در دادستانی تهران حضور یابد.

تکلیف قانونی برای تحصیل کودکان کار

محمد نصیری، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تحصیل مددجویان دانش‌آموز بهزیستی در اولویت قرار دارد، گفت: آموزش جزو اولویت‌های اصلی سازمان بهزیستی است که در قوانین بالادستی نیز صراحتا به آن اشاره شده است. قانون حمایت از اطفال در سال ۱۳۹۹ مصوب شد و براساس آن‌ آیین‌نامه ماده ۶ این قانون نگارش شده است. بند ۶ درباره وظایف دستگاه‌ها است. در این بند از آیین‌نامه، تکلیف شده که حوزه آموزش و تحصیل کودکان بر عهده آموزش و پرورش است و زمینه این آموزش باید فراهم شود. در مراکز شبانه‌روزی هم باید آموزش و پرورش زمینه تحصیل کودکان کار را ایجاد کند ضمن اینکه تکلیف آموزش حرفه‌ای به مددجویان بهزیستی بر عهده فنی‌وحرفه‌ای است. وی گفت: اکنون در حوزه آموزش و همکاری که بین بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش وجود دارد مبتنی بر این اصل است که در حوزه کودک کار، کودک باید تحصیل کند. قانون هم گفته است که تا متوسطه باید تحصیل کند پس سیاست و برنامه‌ریزی‌ها بر این اصل متمرکز است.

طرح حضور «پرستارِ مدرسه» در مدارس

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار بر ضرورت حضور «پرستارِ مدرسه» در مدارس کشور تاکید کرد و گفت: پرستار مدرسه نقش به‌سزایی در سلامت دانش‌آموزان خواهد داشت. دبیرکل خانه پرستار درخصوص اجرای طرح پرستار مدرسه در کشور نیز گفت: پرستار مدرسه طرحی بود که به مسئولان پیشنهاد شد اما مورد توجه قرار نگرفت و ضرورت دارد با توجه به اهمیت مقوله سلامت دانش‌آموزان به حضور پرستار مدرسه نیز در کشور توجه شود. معتقدیم حضور پرستار در مدرسه باعث می‌شود تا دانش‌آموزان به سلامت خود اهمیت دهند و از بیماری پیشگیری شود. علاوه بر این توصیه‌های بهداشتی نیز از سوی آنها به‌صورت دائم مطرح می‌شود.

 

منبع خبرگزاری پانا

/انتهای پیام

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *