فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

مهارتهای ده گانه زندگی برای تجربه رابطه ی پایدار

به نقل از فارس ایستگاه اول عشق رمانتیک «حقه عشق» است که به طور طبیعی تمام کسانی که ازدواج می‌کنند با حقه عشق وارد رابطه می‌شوند که این حقه عشق می‌تواند مدل‌های گوناگون باشد.

فاطمه سمیعی کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: این حقه عشق می‌تواند این باشد که: این فرد من را دوست دارد، من را خوب درک می‌کند، موقعیت شغلی و خانوادگی خوبی دارد و… در این شرایط هورمون‌های عشق ما بالاست و تعارضات و تفاوت‌ها دیده نمی‌شود و این خاصیت عشق است که تعارضات را جدی نمی‌گیریم و بخشش در این شرایط زیاد است تا اینکه بعد از ۶ ماه تا ۱ سال که هورمون‌های پایین می‌آید وارد ایستگاه دوم می‌شویم.

وی بیان می‌کند: ایستگاه دوم، ایستگاه کشمکش و قدرت است در این ایستگاه هورمون‌های عشق پایین آمده و تفاوت‌ها دیده می‌شود و به طور طبیعی همه کسانی که ازدواج می‌کنند وارد ایستگاه دوم می‌شوند چرا که ما از دو خانواده متفاوت، با دو جنسیت متفاوت، با دو فرهنگ متفاوت و با دو نیاز متفاوت (نیاز یک زن _نیاز یک مرد) هستیم.

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی می‌افزاید: از عوامل دیگر که ایجاد تعارض می‌کند صمیمیت است چراکه همسر اول شخص زندگی ما است و ما با او بیشترین صمیمیت را تجربه می‌کنیم در نتیجه از او توقع بیشتری داریم و همین عامل ایجاد تعارض می‌کند.

سمیعی ادامه می‌دهد: عوامل دیگری که ایجاد تعارض می‌کند چمدانی است که با خود به زندگی مشترک می‌آوریم که شامل اخلاقیات، خصوصیات شخصیتی، طرح‌واره‌هایی بر اساس تربیت خانوادگی  شکل گرفته، مشکلات فردی از جمله افسردگی، اضطراب و… که همه این عوامل ایجاد تعارض می‌کند.

وی می‌گوید: همه افراد برای گذشت از این ایستگاه باید مهارت‌های بیاموزند از جمله مهارت دهگانه زندگی که شامل ایجاد ارتباط مؤثر، گفتگوی همدلانه، مهارت حل مسئله و مهارت زوجی(شناخت ساختار ذهنی زن و مرد) و مهارت‌های فرزند پروری(چراکه بسیاری از تعارضات زوجین به‌واسطه فرزندان و عدم شناخت این مهارت است).

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی استان مرکزی بیان می‌کند: ایستگاه سوم عشق پایدار است؛ برخی از زوجین به ایستگاه آخر یعنی عشق پایدار می‌رسند در این ایستگاه تعارضات حل شده و یا قادر به حل آن با مهارت و بدون نزاع و جنجال هستند زوجین در این ایستگاه به یک آرامش و نقطه مشترک فکری و رفتاری می‌رسند.

سمیعی می‌گوید: در نتیجه ما برای گذر از ایستگاه دوم و رسیدن به عشق پایدار باید این مهارت‌ها را بیاموزیم چراکه همه کسانی که ازدواج می‌کنند وارد  ایستگاه اول و دوم (عشق رمانتیک_تعارضات) می‌شوند ولی متأسفانه همه زوجین وارد ایستگاه آخر عشق پایدار نمی‌شوند.