فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

چگونه فعالیت‌های آنلاین فرزندانمان را مدیریت و نظارت کنیم؟

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا گفت: همواره نظارت بر فعالیت‌های فرزندان و کنترل کردن آنها، از اولویت‌های مهم و ضروری والدین بوده و هست.

روابط عمومی بنیاد به نقل از سرهنگ علی‌محمد رجبی؛ رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: شاید در نگاه اول، دور ماندن از دوستان ناباب، انجام بازی‌های مناسب، نحوه برقراری ارتباط با دیگران، مهمترین دغدغه والدین باشد و این نکات را نسبت به فضای مجازی و ارتباط‌های مجازی ترجیح دهند.

وی افزود: اما با در نظر گرفتن ورود فناوری و تکنولوژی‌های نوین به زندگی انسان‌ها و اینکه دیگر نمی‌توان خانواده‌ای را پیدا کرد که از وسایل ارتباطی از قبیل تبلت، کامپیوتر، تلفن همراه و دیگر ابزارها و وسایل هوشمند استفاده نکند لذا به نظر می‌رسد باید فضای مجازی را جدی‌تر گرفت و نسبت به فعالیت‌های آنلاین فرزندان بیش از پیش دقت و نظارت داشته باشیم.

این مقام انتظامی ادامه داد: استفاده ناصحیح از ابزارهای هوشمند و به طور کلی استفاده از تکنولوژی، توسط کودکان و نوجوانان می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری داشته باشد. با توجه به باورپذیری بالایی که کودکان دارند لذا این احتمال که به سادگی در دام افراد سودجو گرفتار شوند، وجود دارد.

رجبی ادامه داد: در صورت نداشتن علم استفاده اصولی و صحیح از دستگاه‌های هوشمند، اعتماد به افراد ناشناس می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ بنابراین نقش پدر و مادر به عنوان بهترین دوست و دلسوز فرزندان در این زمینه، بسیار مهم و پررنگ است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا ادامه داد: والدین می‌توانند با برنامه‌ریزی دقیق و مناسب، فعالیت‌های فرزندان خود و نحوه استفاده صحیح از ابزارهای هوشمند و به طور کلی زندگی مجازی کودکان و نوجوانان را ساماندهی کنند.

وی استفاده از نرم‌افزارهای کنترل والدین (Parental Control Software) را یکی از روش‌های موثر در مدیریت فعالیت‌های آنلاین فرزندان نام برد و گفت: یکی از بهترین روش‌های نظارتی، استفاده از نرم‌افزارهای کنترل‌کننده است که به والدین کمک می‌کند تا هم بر فرزندان‌شان نظارت داشته باشند.

رجبی در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلی نرم‌افزارهای کنترل خانگی(Parental Control) اشاره کرد و گفت: این نرم‌افزارها با ایجاد دسترسی بر قسمت‌های مختلف تلفن‌های همراه از جمله پیام‌ها، تماس‌های دریافتی، دسترسی به برنامه‌های کاربردی و… امکان کنترل گوشی تلفن همراه را فراهم می‌آورد.

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه بر قابلیت‌هایی که ارائه شد، برخی از این نرم‌افزارها قابلیت جستجوی ایمن (Safe Search) با اعمال محدودیت بر روی موتورهای جستجو امکان فیلتر کردن عبارات، جملات و همچنین تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از برنامه‌ها را نیز فراهم می‌آورد.

رجبی به برخی دیگر از قابلیت‌های کلیدی و مهم این نرم‌افزارها اشاره و تصریح کرد: علاوه بر قابلیت‌هایی که سایر نرم‌افزارهای کنترل والدین ارائه می‌دهند می‌توان به قابلیت مسدودسازی محتوای نامناسب شبکه‌های اجتماعی، اعمال محدودیت استفاده از اینترنت، مدیریت تماس‌ها و دریافت و ارسال پیامک و همچنین موقعیت‌یابی را نیز اضافه کرد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن 096380 به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

انتهای پیام/

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *