فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

یک هشدار مهم به زنان باردار

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تازه‌ترین مطالعات نشان می‌دهد کووید-۱۹ در دوران بارداری، خطر مرگ در زنان را هفت برابر افزایش می‌دهد و به طور چشمگیری احتمال بستری‌شدن در بخش مراقبت‌های ویژه را در آنها تشدید می‌کند.

روابط عمومی بنیاد به نقل ازالهه جعفرزاده: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مادران مبتلا به کووید-۱۹ (در مقایسه با زنان بارداری که به ویروس کرونا آلوده نشده‌اند) نه تنها هفت برابر بیشتر در معرض خطر مرگ در دوران بارداری یا زایمان هستند، بلکه احتمال بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیز در آنها سه برابر بیشتر است.

همچنین به گفته محققان دانشگاه جورج واشنگتن در واشنگتن دی‌سی، ابتلا به این ویروس در دوره بارداری، ریسک ابتلا به ذات‌الریه را بالا می‌برد.

امیلی اسمیت، نویسنده اصلی این تحقیق و استادیار بهداشت در دانشکده بهداشت عمومی مؤسسه میلکن (GW Milken)، می‌گوید: «این مطالعه جامع‌ترین شواهدی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد کووید-۱۹ در دوران بارداری، یک تهدید جدی برای سلامتی است.»

او اضافه می‌کند: «یافته‌های ما بر اهمیت واکسیناسیون کووید-۱۹ برای همه زنان در سنین باروری تأکید دارد.»

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC) نیز نشان می‌دهد که کووید-۱۹، نرخ مرگ و میر مادران در ایالات متحده را ۲۵ درصد افزایش داده است.

بیش از ۱۳۰۰۰ زن باردار در این مطالعه موردبررسی قرار گرفتند. تیم تحقیقات، اطلاعات پزشکی این بیماران را از ۱۲ مطالعه‌ی انجام‌شده در ۱۲ کشور از جمله ایالات متحده جمع‌آوری کردند. این بیماران حدود ۱۵ برابر بیشتر نیاز به درمان با ونتیلاتور* را دارند و حدود ۲۳ برابر بیشتر خطر ابتلا به ذات‌الریه، آنها را تهدید می‌کند که این بیماری یکی از عوارض بالقوه ویروس کووید است.

*ونتیلاتور دستگاهی است که اجازه ورود هوا به ریه‌ها را می‌دهد و این امکان را فراهم می‌کند تا اکسیژن به راحتی از آن خارج شود. این دستگاه برای افرادی که مشکلات تنفسی موقت یا مزمن دارند استفاده می‌شود.

زنان باردار مبتلا به کووید همچنین پنج برابر بیشتر در معرض خطر لخته‌شدن خون هستند که این موضوع می‌تواند باعث درد، تورم یا بروز سایر عوارض خطرناک شود.

آمارها نشان می‌دهد نوزادان متولدشده از زنان مبتلا به کووید نیز عموماً دچار مشکل می‌شوند. احتمال بستری‌شدن نوزادان در آی‌سی‌یو پس از تولد تقریباً دو برابر بیشتر است و احتمال زایمان زودرس هم در این بین وجود دارد. به گفته کارشناسان، نوزادان نارس در معرض خطر بالای ابتلا به مشکلات مادام‌العمر هستند؛ تأخیر در رشد شناختی اولیه در دوران کودکی، از جمله این مشکلات است.

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که بسیاری از زنان در سنین باروری در ایالات متحده و نقاط دیگر دنیا هنوز واکسینه نشده‌اند؛ برخی از این افراد یا در تزریق واکسن تردید دارند و از دریافت دوز اول واکسن یا دوز یادآور خودداری می‌کنند زیرا گمان می‌کنند خطر ابتلا به کووید در زنان جوان کمتر است یا دست‌کم در مورد ایمنی واکسن در دوران بارداری مطمئن نیستند.

اسمیت می‌گوید که در بیش از ۸۰ کشور دنیا پزشکان به دلایل مختلف، دریافت واکسن کووید را برای همه زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌کنند، اما یافته‌های جدید، توجیه قانع‌کننده‌ای برای پزشکان و تمام افراد واکسینه‌نشده، به ویژه زنان باردار است.

او می‌گوید: «مطالعه اخیر، به خطرات ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ برای مادر و فرزند در دوران بارداری اشاره می‌کند؛ اما تمام کشورها باید دسترسی به واکسن‌های کووید را به منظور حفظ جان همه انسان‌ها و جلوگیری از مشکلات بهداشتی در اولویت قرار دهند.»

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *