فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

علت کاهش میل جنسی چیست؟

به گزارش بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و به نقل از مجله سلامت کیوان، کاهش میل جنسی در میان اغلب افراد شایع است و می‌تواند به طور موقتی یا طولانی مدت باشد. میل جنسی به طور طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و می‌تواند در طول زندگی شما نوسان داشته باشد.در مقابل افرادی که میل جنسیشان کاهش یافته افراد دیگری هستند که میل جنسی زیادی داشته و به دنبال کاهش میل جنسی خود هستند. حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به روش درمان کاهش میل جنسی و همچنین راهکار برای کاهش دادن میل جنسی بپردازیم. در ابتدا علت و درمان میل جنسی کاهش یافته را بررسی و سپس به سراغ راهکارهای کم کردن میل جنسی می‌پردازیم.

میل جنسی چیست؟

اول از همه، مهم است بدانید که میل جنسی شما دقیقا چیست. میل جنسی یک اصطلاح برای تحریک به انجام فعالیت‌های جنسی است. لیبیدو نام دیگری برای میل جنسی یا محرک جنسی است که شامل رابطه جنسی با شریک زندگی و یا خود ارضایی است. هنگامی که شما با شریک خود رابطه برقرار می‌کنید، بدن شما برانگیختگی را تجربه می‌کند که شامل تغییرات فیزیکی برای آمادگی انجام رابطه جنسی است. در این مرحله چه اتفاقی برای اندام تناسلی شما می‌افتد:

اگر آلت تناسلی داشته باشید، با جریان یافتن خون به بافت‌های آلت تناسلی، نعوظ را تجربه خواهید کرد.
اگر واژن دارید، افزایش تولید مایعات واژن، تورم واژن و کلیتوریس و افزایش جریان خون را تجربه خواهید کرد.

مانند سایر حیوانات، انسان‌ها نیز برای تولید مثل، نیاز به رابطه جنسی دارند. میل جنسی ما به عنوان راهی برای تشویق ما به تولید مثل است.
کاهش میل جنسی چیست؟

کاهش میل جنسی می‌تواند موقتی یا طولانی مدت باشد. میل جنسی پیچیده است و تحت تاثیر عوامل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی تغییر می‌کند. هورمون‌های جنسی تستوسترون و استروژن و انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین و اکسی توسین میل جنسی را تنظیم می کنند.

میل جنسی به طور طبیعی در افراد متفاوت است. با توجه به اینکه هیچ سطح درست یا غلطی از میل جنسی وجود ندارد، ممکن است میل جنسی شما در طول زندگی تغییر کند. برخی از افراد هر روز رابطه جنسی دارند یا تمایل به داشتن رابطه جنسی دارند، در حالی که برخی افراد ممکن است چند بار در سال تمایل به رابطه جنسی داشته باشند یا اصلاً علاقه‌ای به داشتن رابطه جنسی نداشته باشند. میل جنسی درست یا طبیعی برای شما به ترجیحات و شرایط زندگی شما بستگی دارد. با این حال، اگر کاهش میل جنسی باعث ناراحتی شما می‌شود، مهم است که با یک پزشک متخصص سلامت روان صحبت کنید.
کاهش میل جنسی چقدر رایج است؟

کاهش میل جنسی یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در میان مردان است. این عارضه از هر 5 مرد 1 نفر را درگیر کرده و حتی تعداد بیشتری از زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طور کلی معمول است که هر فردی بیش از یک بار در طول زندگی خود کاهش میل جنسی را تجربه کند.
علائم کاهش میل جنسی

مهم ترین علامت کاهش میل جنسی، مقایسه احساس، و علاقه معمول شما به رابطه جنسی است. با این‌حال سایر علائم کاهش میل جنسی عبارتند از:

نداشتن علاقه یا کاهش علاقه به هر نوع رابطه جنسی از جمله استمنا.
کاهش خیال پردازی‌های جنسی یا افکار جنسی.

علت کاهش میل جنسی

چندین عامل پزشکی، بیولوژیکی، روانی و اجتماعی وجود دارند که می‌توانند منجر به کاهش میل جنسی شوند. برخی شرایط و موقعیت‌هایی که می‌توانند منجر به کاهش میل جنسی شوند، عبارتند از:

شرایط خاص پزشکی
عدم تعادل هورمونی
شرایط سلامت روان
مصرف داروهای خاص
استرس
کهولت سن

عوامل پزشکی کاهش میل جنسی

برخی شرایط پزشکی که می‌تواند منجر به کاهش انگیزه جنسی در افراد شود شامل:

سرطان
بیماری‌های مزمن کلیوی
دیابت
سردرد
بیماری‌های قلبی
هیپرپرولاکتینمی
فشار خون بالا
کم کاری تیروئید
روماتیسم مفصلی

عوامل روانی کاهش میل جنسی

عوامل روانی و اجتماعی که می‌توانند منجر به کاهش میل جنسی در افراد شوند عبارتند از:

مشکلات مربوط به رابطه با شریک زندگی

مسائل مربوط به رابطه، مانند مشکلات مربوط به ارتباط، اعتماد یا صمیمیت، از شایع‌ترین علل کاهش میل جنسی هستند. تمایل زوج‌ها به رابطه جنسی نیز در طول مدت رابطه کاهش می‌یابد که یکی از عوامل اصلی کاهش میل جنسی است.

استرس و خستگی

استرس، از جمله استرس ناشی از کار، خانواده یا به طور کل زندگی، می تواند انگیزه جنسی شما را با دور کردن ذهن از میل جنسی کاهش دهد. استرس مزمن همچنین می تواند در سطح هورمونی شما اختلال ایجاد کند و منجر به کاهش میل جنسی شود.

افسردگی

خود ارضایی، و احساس نا امیدی و خستگی جسمی نیز می‌تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. همچنین افسردگی باعث عدم تعادل انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که به تنظیم میل جنسی کمک می‌کنند.

اختلالات اضطرابی

اضطراب می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول هورمون استرس شود. سطوح بالای کورتیزول می‌تواند هورمون های جنسی را که بر محرک جنسی شما تاثیر می‌گذارند، سرکوب کند.

زمان مراجعه به پزشک برای کاهش میل جنسی

اگر به دلیل کاهش میل جنسی دچار ناراحتی یا مشکلات شخصی در رابطه خود هستید، با پزشک متخصص سلامت روان صحبت کنید. آنها می‌توانند تغییرات سبک زندگی و استراتژی‌های روابط را توصیه کنند که ممکن است کمک کند. اگر یک بیماری زمینه‌ای مقصر باشد، آنها می توانند دارو ارائه دهند.

اگر در مورد تأثیر داروهای مصرفی خود بر میل جنسی‌تان نگران هستید، بهتر است با پزشک خود در مورد تغییر دارو یا امتحان گزینه‌های جایگزین آن صحبت کنید. با اینکه صحبت کردن با یک پزشک متخصص در مورد زندگی جنسی‌تان می‌تواند ناراحت کننده باشد، بهتر است بدانید که رابطه جنسی یک بخش طبیعی و اغلب بخشی مهم از زندگی و سلامت شماست.

درمان کاهش میل جنسی

اگر کاهش میل جنسی بر روی روابط جنسی شما و شریک زندگی‌تان تاثیر گذاشته است، می‌توانید با استفاده از روش‌های زیر به افزایش میل جنسی خود کمک کنید.
آموزش و ارتباط – درمان کاهش میل جنسی

آموزش در مورد رابطه جنسی، رفتارهای جنسی و پاسخ های جنسی ممکن است به شما کمک کند بر اضطراب‌های مربوط به عملکرد جنسی غلبه کنید. گفتگوی باز با شریک زندگی خود در مورد نیازها و نگرانی‌های شما نیز به غلبه بر بسیاری از موانع برای داشتن یک زندگی جنسی سالم کمک می‌کند.
مدیریت استرس – درمان کاهش میل جنسی

مدیریت استرس شامل استفاده از تکنیک‌هایی برای بهبود نحوه واکنش شما به عوامل استرس‌زای زندگی است. این تکنیک‌ها می‌توانند از علائم ناشی از استرس مانند میل جنسی پایین جلوگیری یا آن را کاهش دهند. مدیریت استرس ممکن است شامل مطالعه کتاب، ورزش، مدیتیشن و دیگر اشکال مراقبت از خود باشد.
روان درمانی فردی – درمان کاهش میل جنسی

روان درمانی و یا گفتار درمانی اصطلاحی برای انواع تکنیک‌های درمانی است که هدف آن کمک به فرد در شناسایی و تغییر احساسات، افکار و رفتارهای ناسالم است. صحبت با یک متخصص سلامت روان می‌تواند به شما در رسیدگی به شرایط پزشکی، شرایط سلامت روان یا موقعیت‌هایی که ممکن است به کاهش میل جنسی کمک کنند موثر باشد.
زوج درمانی – درمان کاهش میل جنسی

در زوج درمانی، شما و همسرتان با یک متخصص روان هم‌فکری می‌کنید تا کیفیت کلی رابطه خود را بهبود بخشید، روی حل مشکلات اساسی کار کنید و یاد بگیرید که چگونه صمیمیت و محبت فیزیکی را افزایش دهید. این فرایند می‌تواند به مسائل مربوط به میل جنسی شما کمک کند.
هورمون درمانی – درمان کاهش میل جنسی

هورمون درمانی برای بهبود سطح تستوسترون بدن انجام می‌شود. هنگامی که سطح هورمون تستوسترون در آقایان پایین باشد، که با آن (هیپوگنادیسم مردانه) نیز گفته می‌شود. پزشکان با روش‌های جایگزینی تستوسترون، آن را درمان می‌کنند. درمان جایگزینی تستوسترون چندین شکل مختلف دارد، از جمله مصرف قرص، کرم، تزریق تستوسترون و چسب‌های حاوی تستوسترون.

چگونه میل جنسی را کاهش دهیم؟

میل جنسی شما معمولا به عنوان محرک جنسی شما نیز شناخته می‌شود. میل جنسی منحصر به فرد است و به طور گسترده‌ای در بین افراد متفاوت است. آنچه شما به عنوان میل جنسی طبیعی تجربه می‌کنید ممکن است بالاتر یا پایین‌تر از چیزی باشد که دیگران تجربه می‌کنند. برخی افراد نگران هستند که میل جنسی آن‌ها بیش از حد بالا باشد. میل جنسی بالا به طور کلی نگران کننده نیست مگر اینکه تاثیر منفی بر زندگی یا روابط شما داشته باشد.

اگر میل جنسی بالا زندگی شما را مختل می‌کند یا منجر به داشتن فعالیت‌های جنسی بیش از اندازه و یا خود ارضایی می‌شود که ممکن است کنترل آن از دست شما خارج شده باشد، به آن اعتیاد جنسی گفته می‌شود. اگر احساس می کنید که میل جنسی شما خیلی زیاد است و تأثیر منفی بر زندگی شما می گذارد، در اینجا چند راه وجود دارد که می توانید آن را مدیریت کنید.
رژیم غذایی جهت کاهش میل جنسی

تحقیقات نشان می‌دهد که ایجاد برخی تغییرات در رژیم غذایی می‌توانند بر روی میل جنسی شما تأثیر بگذارند. اما بسیاری از تغییرات عملی رژیم غذایی که می‌توانید برای کاهش میل جنسی خود انجام دهید، ممکن است سلامت کلی شما را به خطر بیندازد. بهتر است قبل از ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مصرف آنافرودیزیاک‌ها

آفرودیزیاک‌ها، غذاها یا داروهایی هستند که میل جنسی شما را افزایش می‌دهند، اما آنافرودیزیاک‌ها برعکس هستند. آنها غذاها یا داروهایی هستند که میل جنسی شما را کاهش می‌دهند. همچنین ادعا شده است که سویا با کاهش تستوسترون میل جنسی را در مردان کاهش می‌دهد. اما هیچ اثر متقابل قطعی معتبر بین سطح سویا و تستوسترون یا میل جنسی وجود ندارد.(2)
تعیین شدت میل جنسی

عوامل زیادی می‌توانند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارند. اگر فکر می‌کنید ممکن است عدم تعادل هورمونی داشته باشید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آزمایشات هورمونی ممکن است بتواند بینشی در مورد اینکه آیا میل جنسی بالا شما علت فیزیکی دارد یا خیر، ارائه دهند. تغییرات در سطح هورمون جنسی شما می‌تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد و به راحتی با آزمایش خون قابل اندازه گیری است. پزشک شما همچنین می‌تواند شما را از نظر شرایط دیگری که ممکن است میل جنسی شما را افزایش می‌دهند، بررسی کند

کلام آخر

هنگامی که شما با شریک خود رابطه برقرار می‌کنید، بدن شما برانگیختگی را تجربه می‌کند که شامل تغییرات فیزیکی برای آماده شدن برای رابطه جنسی است. زمانی که شما علاقه ای به انجام رابطه جنسی نداشته باشید، به آن کاهش میل جنسی گفته می‌شود. کاهش میل جنسی یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در میان مردان است. این عارضه از هر 5 مرد یک نفر و حتی تعداد بیشتری از زنان را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد. میل جنسی منحصر به فرد است و به طور گسترده‌ای در بین افراد متفاوت است. آنچه شما به عنوان میل جنسی طبیعی تجربه می‌کنید ممکن است بالاتر یا پایین تر از چیزی باشد که دیگران تجربه می‌کنند.