فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد.

افسردگی چیست؟ علت،علائم و درمان

به گزارش روابط عمومی بنیاد پیشگری از آسیب های اجتماعی و به نقل از مجله سلامت کیوان، افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می‌شود و ممکن است با داشتن احساس غم و اندوه و یا خشم توصیف شود. شاید احساس کنید دیگر به فعالیت‌هایی که قبلا انجام می‌دادید تمایل و رغبتی ندارید که باعث اختلال در زندگی روزمره شما شده است. البته که علائم افسردگی در افراد متفاوت است اما تشخیص آن سخت نیست. افسردگی چیست؟ علائم افسردگی چگونه است؟ تشخیص افسردگی چگونه انجام می‌شود؟ بهترین درمان افسردگی چیست؟ حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به سوالات شما در این خصوص پاسخ دهیم.

افسردگی چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، افسردگی به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می‌شود. اگرچه افسردگی و احساس اندوه در برخی ویژگی‌ها مشترک هستند، اما افسردگی با اندوهی که برای از دست دادن عزیزان ایجاد می‌شود یا غم و اندوه پس از یک رویداد ناراحت کننده در زندگی متفاوت است. افسردگی معمولاً شامل بیزاری از خود یا از دست دادن عزت نفس است، در حالی که داشتن حس غم و اندوه معمولاً چنین نیست. افراد، افسردگی را به طرق مختلف تجربه می‌کنند. افسردگی ممکن است در کار روزانه شما اختلال ایجاد کند و در نتیجه باعث از دست رفتن زمان و کاهش بهره‌وری مفید شما از زمان‌تان شود و بر روی روابط اجتماعی و برخی از بیماری‌های مزمن تأثیر بگذارد.

برخی شرایط که ممکن است به دلیل افسردگی بدتر شود عبارتند از:

آرتروز
آسم
بیماری‌های قلبی و عروقی
انواع سرطان
دیابت
چاقی

درک این نکته مهم است که احساس ناراحتی، گاهی بخش عادی از زندگی افراد است. حوادث غم‌انگیز و ناراحت کننده برای همه اتفاق می‌افتد. اما اگر به طور منظم احساس ناامیدی می‌کنید، ممکن است به افسردگی دچار شده باشید. افسردگی یک وضعیت پزشکی جدی در نظر گرفته می‌شود که اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به اتفاقات بدتری شود.
علائم افسردگی

علائم افسردگی در میان مردان، زنان، نوجوانان و کودکان متفاوت است. افسردگی می‌تواند بیش از داشتن احساس غمگینی یا احساس پوچی باشد. افسردگی شدید می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی از این علائم بر خلق و خوی شما و برخی دیگر بر بدن شما تأثیر می‌گذارند. همچنین علائم افسردگی ممکن است در طول زمان ادامه داشته باشند و گاها شدید یا خفیف شوند. بهتر است بدانید اغلب افراد مبتلا به افسردگی علائم مشابهی را تجربه نمی‌کنند. علائم ممکن است از نظر شدت، تعداد دفعات بروز و مدت زمان آنها متفاوت باشد. اگر تقریباً هر روز به مدت حداقل 2 هفته برخی از علائم و نشانه های زیر را تجربه می کنید، ممکن است نشان دهنده افسردگی در شما باشد:

احساس غمگینی
داشت خلق و خوی پرخاشگر و تحریک پذیر
احساس ناامیدی، بی ارزشی و بدبینی
مدام گریه کردن و حساس بودن
احساس ناراحتی، عصبانیت یا خشم نسبت به اطرافیان
از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها و علایقی که زمانی از آنها لذت می‌بردید
کاهش انرژی یا و خستگی مفرد
مشکل در تمرکز و به خاطر سپردن خاطرات
آهسته تر حرکت کردن یا صحبت کردن نسبت به حد معمول
بی خوابی و خواب نامنظم
تغیر در اشتها و یا وزن
درد فیزیکی مزمن بدون علتی مشخص که با درمان بهبود نمی‌یابد مانند سردرد، مشکلات گوارشی، و گرفتگی عضلات
افکار خودکشی
نوشیدن بیش از حد نوشیدنی‌های الکلی و مصرف مواد مخدر

علت افسردگی

دلایل متعددی برای ایجاد افسردگی وجود دارد. برخی از آنها می‌توانند ناشی از عوامل بیولوژیکی و ارثی باشند، تا شرایطی متغیر که میتواند در زندگی افراد خلاء ایجاد کند. با این‌حال شایع‌ترین عواملی که می‌توانند خطر بروز این عارضه در افراد را تشدید کنند عبارتند از:
تغییرات شیمیایی مغز

ممکن است یک عدم تعادل شیمیایی در قسمت‌هایی از مغز (شیمی مغز) که خلق و خو، افکار، خواب، اشتها و رفتار افراد مبتلا به افسردگی را مدیریت می‌کند، وجود داشته باشد.
تغیر در سطح هورمون‌ها

تغییرات در سطوح هورمون آقایان و یا در سطوح هورمون‌های زنانه مانند استروژن و پروژسترون در دوره‌های زمانی مختلف مانند دوره قاعدگی، دوره پس از زایمان، قبل از یائسگی یا یائسگی ممکن است خطر ابتلا به افسردگی در افراد را افزایش دهد.
سابقه افسردگی خانوادگی

سابقه خانوادگی یکی از شایع‌ترین عوامل تشدید خطر ابتلا به افسردگی در میان زنان است. اگر در افراد نزدیک خانواده خود سابقه افسردگی یا اختلال خلقی دیگری دارید، در خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی هستید.
ترومای اوایل دوران کودکی

برخی از رویدادها بر نحوه واکنش بدن شما به ترس و موقعیت‌های استرس‌زا تأثیر می گذارند. برخی از این رویدادها ممکن است در دوران کودکی در ذهن شما شکل گرفته باشند که به آن ترومای اوایل دوران کودکی گفته می‌شود.
ساختار مغز

اگر لوب پیشانی مغز شما کمتر از حد معمول فعال باشد، خطر افسردگی در شما بیشتر است. با این‌حال، دانشمندان دقیقا نمی‌دانند که آیا این عارضه قبل یا بعد از شروع علائم افسردگی در افراد پدیدار می‌شود یا خیر.
وضعیت سلامتی و پزشکی

برخی شرایط پزشکی ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری در جهت ابتلا به افسردگی قرار دهد، مانند بیماری‌ها مزمن، بی خوابی، درد مزمن، بیماری پارکینسون، سکته مغزی، حمله قلبی و یا انواع سرطان.

درمان افسردگی

شما ممکن است با موفقیت علائم را با نوعی از انواع روش‌های درمان افسردگی مدیریت کنید، یا اینکه ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از درمان‌ها به فرایند بهبود شما کمک بیشتری می‌کنند. ترکیب درمان‌های پزشکی و تغییر در سبک زندگی، عبارتند از:
درمان افسردگی با روان درمانی

صحبت کردن با یک روان پزشک می‌تواند به شما در یادگیری مهارت‌های مقابله با احساسات منفی کمک کند. روان درمانی که به عنوان «گفتگو درمانی» نیز شناخته می‌شود، به این معناست که فرد با یک درمانگر و یا روان پزشک صحبت می‌کند تا عواملی را که به وضعیت سلامت روان او کمک می‌کنند، شناسایی کرده و یاد بگیرد با آن‌ها کنار بیاید. تحقیقات نشان داده که روان درمانی به عنوان یکی از موثرترین روش‌ها در بهبود علائم افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانپزشکی است. انواع مختلفی از روان درمانی وجود دارد، با این‌حال روان درمانی اغلب در کنار درمان دارویی استفاده می‌شود.
درمان افسردگی با روش شناختی رفتاری

در روش درمان شناختی رفتاری (CBT) برای درمان افسردگی، یک درمانگر با شما همکاری می‌کند تا الگوهای فکری ناسالم را کشف کرده و شناسایی کند که چگونه ممکن است این الگوهای فکری باعث ایجاد رفتارها، واکنش‌ها و باورهای مضر در رفتار شما شود. درمانگر شما ممکن است «تکلیف خانگی» را به شما محول کند که در آن افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید.
رفتار درمانی دیالکتیکی

رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) مشابه CBT است، اما به جای مبارزه با آنها، بر اعتبارسنجی یا پذیرش افکار، احساسات و رفتارهای ناراحت کننده تأکید دارد. تئوری این است که با کنار آمدن با افکار یا احساسات مضر خود، می‌توانید بپذیرید که تغییر، امکان پذیر است و یک برنامه بهبودی ایجاد کنید.
درمان افسردگی با دارو

زمانیکه افسردگی فرد شدید باشد، ممکن است پزشک دارو برای درمان افسردگی تجویز کند. انواع مختلفی از داروی درمان افسردگی وجود دارد که برخی به کاهش عائم افسردگی و برخی به کاهش علائم ایجاد شده توسط افسردگی مانند بی خوابی کمک کننده خواهند بود. اثرگذاری دارو طی مصرف مرتب و بین 4 تا 8 هفته مصرف مشخص خواهد شد.

هر دارو شیمیایی برای درمان افسردگی، عوارضی با خود به همراه دارد. اگر علائم شدیدی را تجربه کردید و یا علائم افسردگی شما شدت یافت حتما با روان پزشک خود در میان بگذارید و به این نکته توجه کنید که از قطع ناگهانی و سرخود داروهای تجویزی خودداری نمائید، چراکه خطرات جبران ناپذیری خواهد داشت.

درمان‌های جایگزین افسردگی

از پزشک خود در مورد درمان‌های جایگزین برای افسردگی سوال کنید. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از درمان‌های جایگزین در کنار روان درمانی و دارو درمانی سنتی استفاده کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از:
مراقبه

خشم، استرس و اضطراب از جمله محرک‌های افسردگی هستند، اما مدیتیشن و مراقبه می‌تواند به تغییر نحوه واکنش مغز شما به این احساسات کمک کند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که تمرین‌های مدیتیشن می‌تواند به بهبود علائم افسردگی و کاهش احتمال عود افسردگی کمک کند.
طب سوزنی

طب سوزنی نوعی طب سنتی چینی است که ممکن است به کاهش برخی از علائم افسردگی کمک کند. در طی طب سوزنی، یک پزشک از سوزن برای تحریک نواحی خاصی در بدن به منظور درمان طیف وسیعی از شرایط استفاده می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که طب سوزنی ممکن است به درمان های بالینی کمک کند تا بهتر عمل کنند و ممکن است به اندازه مشاوره موثر باشد.
ورزش کردن

3 تا 5 روز در هفته، حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی مفید داشته باشید. ورزش می‌تواند تولید اندورفین را در بدن افزایش دهد. اندورفین‌ها هورمون‌هایی هستند که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشند. ورزش‌هایی که پزشکان برای درمان افسردگی و کاهش علائم آن توصیه می‌کنند شامل یوگا، شنا و ورزش‌های هوازی می‌باشد.
از مصرف الکل و مواد خودداری کنید

نوشیدن الکل یا استفاده از مواد مخدر ممکن است برای مدتی احساس بهتری در شما ایجاد کند. اما در دراز مدت، این امر مواد می‌توانند علائم افسردگی و اضطراب را بدتر کند.
کلام آخر

افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در میان افراد است که تقریبا ۳۵۰ میلیون نفر را در تمام گروه‌های سنی تحت‌ تاثیر قرار داده است. طبیعی است که گاهی احساس ناراحتی و یا بی‌انگیزه بودن داشته باشید، اما افسردگی غالبا وضعیتی ثابت است. اغلب افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، علائم متفاوتی نسبت به دیگران دارند. با اینحال از دست دادن علاقه یا لذت در فعالیت‌های روزانه و مشکلاتی در خواب، خوراک، تمرکز، یا عزت نفس از شایع‌ترین علائم افسردگی هستند.