فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

مشاور وزیر آموزش و پرورش: اگر سند تحول اجرا می شد، قتل ناموسی در کشور کم می شد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد پیشگری از آسیب های اجتماعی و به نقل از رکنا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت که اگر سند تحول اجرا می شد، قتل ناموسی هم در کشور کم می شد.

قتل ناموسی ترکیبی از دو واژه تلخ در جهان امروز. واژه ای که منطق و تفکر از آن دور است. واژه ای که به هیچ وجه، نشانی از اندیشه، نگاه رو به جلو و اهمیت به حقوق انسانی در آن دیده نمی شود. قتل ناموسی، شاید از ذهن بسیاری از افراد دور باشد، شاید اصلا در هیچ جای دنیا رخ دادن چنین اتفاقی دور از انتظار باشد؛ ولی هنوز هم وجود دارد. هنوز هم خبرهایی اندوهناک از کشته شدن زنان و دختران به دست مردانِ زندگی شان با دلایل متفاوت، برای چند ساعت در صدر اخبار قرار می گیرد و بعد… خداحافظ تا قتل ناموسی بعدی!

مقصر در قتل های ناموسی کیست؟ قاتل؟ پدر؟ برادر؟ عمو؟ دایی؟ پدربزرگ؟ شرایط اجتماعی؟ مجلس؟ دولت؟ قوه قضاییه؟ سازمان های مردم نهاد؟ انگشت اتهام را باید به سوی چه کسانی نشانه گرفت؟

به نظر می رسد، در مناطقی که قتل های ناموسی در آن بیشتر از سایر نقاط کشور رخ می دهد، فقط و فقط کار فرهنگی می تواند جوابگو باشد؛ اما چرا در این سالها، کارهای فرهنگی انجام نشده است یا اگر انجام شده، نتیجه بخش نبوده است؟

کار فرهنگی، زمان بر است و باید برای به ثمر رسیدن آن صبر و تحمل داشت. در این میان، وزارت آموزش و پرورش، به عنوان وزارتخانه ای که مدتی طولانی با دانش آموزان و والدین (12 سال) در ارتباط است، یکی از مهم ترین دستگاه هایی است که می تواند در انجام کار فرهنگی موفق عمل کند.

در این راستا، با علی پارسانیا، مشاور وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین به گفت و گو نشستیم تا ببینیم اگر آموزش و پرورش در این راستا اقدام می کرد و اگر سند تحول به درستی اجرا می شد، آیا ممکن بود قتل های ناموسی در مناطق مختلف کشور نتیجه بخش باشد یا خیر.

او در ابتدا با اشاره به اینکه فرهنگ جوامع، فقط متاثر از اقدامات آموزش و پرورش نیست؛ یعنی سنت های هر جامعه ای در دنیا، از جاهای مختلفی ارتزاق می کند، گفت: اگر قتل ناموسی که یک آسیب اجتماعی است را بررسی کنید، می بینید که در همه جای کشور به یک شکل نیست. این اتفاق در برخی مناطق رخ می دهد و در اکثر مناطق مطلقا وجود ندارد. وقتی این موضوع خیلی فراگیری ندارد، خیلی به آموزش و پرورش ارتباطی پیدا نمی کند.

پارسانیا افزود: با این وجود، آموزش و پرورش می تواند در همان مناطق با کمک حوزه پرورشی و کتب درسی موثر باشد. این مهم تا حد زیادی می تواند این موضوع را اصلاح کند. در این راستا، باید بازوهای دیگر نیز به کمک آموزش و پرورش بیایند؛ ولی باز هم این مهم، سلب مسئولیت نمی کند. اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این ظرفیت را دارد که این نگاه را اصلاح کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر به سند تحول دقت کنید، می بینید در تربیت اخلاقی، مفاهیمی مثل صبر، در تربیت اعتقادی، مفاهیمی مثل عقل ورزی، در تربیت اجتماعی، مفاهیمی مثل تعامل اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته است. اصول سند تحول بنیادین، مبتنی بر خرد جمعی است. اینها ظرفیت های سند تحول است. حال اینکه اگر سند تحول بنادین به درستی اجرا می شد، قتل ناموسی و آسیب های اینچنینی کمتر بود. اگر این مهم به درستی اجرایی می شد؛ اما اینکه هر آسیب در هر منطقه ای چقدر کمتر می شد، به سادگی نمی توان در موردش قضاوت کرد. در برخی مناطق ممکن است توفیقات کمتر و در برخی مناطق بیشتر باشد. مجموعه دستگاه های کشور باید روی آسیب های اجتماعی متمرکز شود.

وی در پایان گفت: مدرسه تحول آفرین، بر اساس سند تحول، به یک کانون پیشرفت محله تبدیل می شود. اگر مدرسه تحول آفرین داشته باشیم، محله پیشرفت می کند و اگر محله پیشرفت کند، آسیب های اجتماعی در کشور کمتر می شود.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *