فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

ورود قاچاقچیان به مسیرهای دریایی، بنادر ایران و پاکستان را درگیر مواد مخدر کرده است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش روابط عمومی بنیاد به نقل از ایرنا: اسکندر مومنی روز سه شنبه در نشست با وزیر کنترل موادمخدر پاکستان، اظهار داشت: منشا تولید مواد مخدر، افغانستان است و میزان تولید این مواد پس از حضور آمریکایی ها در این کشور به بیش از ۵۰ برابر رسیده است.

به گفته او، در ٢ سال اخیر با وجود تغییر حاکمیت در افغانستان و همچنین وعده های هیات حاکمه جدید، باز هم روند افزایشی تولید مواد مخدر را شاهد هستیم.

وی افزود: روابط ایران و پاکستان ریشه در تاریخ دارد و ۲ کشور از لحاظ فرهنگی و دینی دارای اشتراکات فراوانی هستند و همواره روابط خوبی داشته اند.

مومنی اظهار امیدواری کرد که سفر هیات پاکستانی، به تعمیق روابط ۲کشور و همکاری و همراهی بیشتر در راستای مبارزه با مواد مخدر منجر شود زیرا به گفته او، دیدگاههای دو کشور در مجامع بین المللی در زمینه مبارزه با مواد مخدر به هم نزدیک است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در اجلاس وین شاهد طرح دیدگاه هایی برای جرم زدایی برخی از انواع مواد مخدر بودیم اما ایران و پاکستان بر این باور بودند که این اقدام از شان انسانیت به دور است.

در سال‌های اخیر شاهد افزایش ورود مواد اولیه تولید انواع مخدر صنعتی در افغانستان هستیم و ایران و پاکستان راهی به عنوان همسایگان این کشور، راهی غیر از همکاری به ویژه در حوزه های درمان و پیشگیری ندارند.

شاه زین بوگتی وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان صبح امروز به منظور شرکت در نشست ابتکار سه جانبه ایران، پاکستان و سازمان ملل وارد تهران شد.

علاوه بر نشست با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، بازدید از مرکز نگهداری کهریزک و مرکز مطالعات اعتیاد از دیگر برنامه های این مقام عالی رتبه پاکستانی است.

مراودات اطلاعاتی و تبادلات نظامی ایران و پاکستان بیشتر شود

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان گفت: مرز پاکستان و ایران مرز دوستی است و باید دو کشور مراودات اطلاعاتی و تبادلات انتظامی بیشتری داشته باشند.

شاه زین نواب زاده در این نشست اظهار داشت: برای مردم پاکستان خاطره تاریخی است که نخستین کشوری که پاکستان نوین را به رسمیت شناخت ایران بود و ما از لحاظ فرهنگی و زبان دارای اشتراکات بسیاری هستیم.

وی افزود: چنین ملاقاتی می تواند روابط ما برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر را قویتر کند. مرز ما با جمهوری اسلامی ایران مرز دوستی و مودت است.

نواب زاده گفت: به خاطر وضعیتی که در افغانستان است و خطری که این کشور ایجاد کرده پاکستان و ایران با هم همسو هستند و برای حل بحران مواد مخدر نقطه ای مشترک دارند.

وی افزود: مسئله افغانستان و حرکت به جلو برای مبارزه با مواد مخدر برای ایران و پاکستان یک اولویت است و به هر حال ما هر دو همین نظر را داریم که در کشورهای مختلف به خصوص تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نتوانستند موضوع مواد مخدر را کنترل و مدیریت کنند.

وی گفت: ما در پاکستان به دنبال این هستیم که استفاده از مواد مخدر را ممنوع و این مسئله را در سطح ملی تحمل ناپذیر کنیم. در خصوص مشکلات مرزی پاکستان نیز قربانی اشرار است و بارها و بارها از سوی قاچاقچیان پاسگاههای ما مورد حمله قرار گرفته است.

نواب زاده افزود: هر دو کشور بر این نظر هستیم که مرز پاکستان و ایران مرز دوستی است و باید دو کشور مراودات اطلاعاتی و تبادلات انتظامی بیشتری داشته باشند.

شاه وزین بوگتی وزیر کنترل مواد مخدر پاکستان نیز افزود: مواد مخدر مشکل بزرگی برای همه کشورهاست و ورود مواد مخدر جدید بر خطر بیشتر آن افزوده است و باید تمامی کشورها و نهادهای بین المللی با ایران و پاکستان در مسئله مواد همراه باشند.

وی گفت: امیدواریم با روش های نوین از اعتیاد جوانان در پاکستان جلوگیری کنیم.ما از پلیس ایران می خواهیم که در صورت فعالیت های آموزشی و درمانی این اطلاعات را در اختیار پاکستان قرار دهند تا بتوانیم از آن در حوزه درمان و پیشگیری الگوبرداری کنیم.

بوگتی تاکیدکرد: ما هم از هیات ایرانی دعوت می کنیم اخر ماه جولای یا اوت به پاکستان سفر کنند تا هم دستاوردهای این کشور را مشاهده کنند و هم اطلاعات و تبادلات بیشتری را بین دو کشور شاهد باشیم.

وی در پایان افغانستان را مرکزی برای تولید مواد مخدر صنعتی دانست و افزود: این مسئله در آینده نزدیک بسیار خطرناک و بحران آفرین خواهد بود

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *