فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

جای خالی آموزش‌های مؤثر در رفع آسیب‌های اجتماعی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تهران-خبرنگار آسیب نیوز:  نشست کارگروه آسیب‌های اجتماعی جنوب شرق تهران، پیش از ظهر امروز با حضور حسین معتمدنیا، مدیرکل جوانان وزارت ورزش و جوانان، پرویزی، رئیس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران، راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سالن کنفرانس اداره ورزش و جوانان جنوب شرق تهران برگزار شد.

حسین معتمدنیا، مدیرکل جوانان با اشاره به این موضوع که جوانان یک قشر هستند، گفت: ورزش یکی از موضوعات این قشر به شمار می‌رود و موضوعاتی همچون ازدواج، مسکن، اشتغال و پژوهش از دیگر موضوعات مربوط به جوانان به شمار می‌رود که احصا شده است.

وی یکی از ایرادهای دستگاه‌های دولتی را عملکرد جزیره‌ای دانست و گفت: متأسفانه ما هیچ زمانی نخواستیم که یکپارچه شویم و بودجه‌های خرد را به بودجه‌های کل تبدیل کرده و در نهایت آماری شفاف را ارائه کنیم. همیشه شاهد موازی‌کاری در عملکرد دستگاه‌ها هستیم.

مدیرکل جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: بیش از ۲۶ دستگاه مؤثر کشور عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان هستند اما متأسفانه نتوانسته‌ایم آمار پیشرفتی را شاهد باشیم. همچنین درصد بودجه‌های تخصیص یافته به حوزه پژوهش کشورهای پیشرفته دنیا، بسیار بالاست و این درحالی بوده که در کشورمان حداقل درصد تخصیص اعتبارات به پژوهش است.

وی بیان کرد: از آنجا که حوزه جوانان، یک حوزه فرابخشی است، تنها یک دستگاه نمی‌تواند مشکلات را حل و فصل کند، بلکه باید همتی از سوی همه دستگاه‌ها صورت بگیرد تا در کنار هم بتوانیم فعالیت‌های مؤثری را داشته باشیم.

معتمدنیا اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند در حل مشکلات امور جوانان مؤثر باشند و دستگاه‌هایی که مجوز فعالیت‌ این سازمان‌ها را ارائه می‌کنند، باید حامی وحمایت‌کننده آنها باشند.

وی با اشاره به بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: این بنیاد اولین بنیاد در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بوده که با نام بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فرزندان پاسارگاد از بهزیستی مجوز گرفت اما متأسفانه از سال ۹۲ تا کنون هیچ حمایتی از سازمان مجوز گیرنده نشده است در حالی که اعتبارات مناسبی را سازمان بهزیستی در اعتبارات خود به همراه دارد.

مدیرکل جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: دولت باید در کنار سازمان‌های مردم نهاد قرار بگیرد تا این سازمان‌ها به عنوان بازوی محکم و قوی در کنار دولت فعالیت کنند. متأسفانه توجیه و طفره رفتن بسیاری از مسئولان از عدم انجام برخی از فعالیت‌ها، موضوع بودجه است. هر مسئولی که می‌خواهد کارش را توجیه کند، می‌گوید به دلیل کمبود اعتبارات، آن فعالیت مؤثر را انجام نمی‌دهیم، این در حالی است که از سال ۸۳ عملیاتی شدن بودجه‌های دولتی جزء مصوبه‌های دولت بوده که در قانون بودجه ثبت شده است.

وی ادامه داد: منظور از بودجه عملیاتی این است که ابتدای سال دولت بر اساس فعالیت‌های دستگاه‌ها بودجه مربوط را به دستگاه‌ها تزریق می‌کند و در پایان سال مجموع فعالیت‌های انجام شده توسط دستگاه را مطالبه کند. ۱۲ سال از قانون عملیاتی شدن بودجه‌ها گذشته است اما ما هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه مطلوب برسیم.

معتمدنیا اظهار کرد: اگر امروزه به صورت عملیاتی به مسائل و آسیب‌های اجتماعی توجه کنیم، با معضل‌های بزرگی همچون طلاق و اعتیاد روبرو نمی‌شدیم. متأسفانه میانگین سنی ازدواج جوانان افزایش و میانگین سنی اعتیاد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: عدم آموزش‌های مفید و مؤثر در جامعه، جسته و گریخته بودن آموزش‌ها و عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌ها سبب بروز معضلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

مدیرکل جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: برای دریافت گواهینامه رانندگی، فرد را ملزم به گذراندن ۲۰ ساعت آموزش رانندگی می‌کنند، چطور برای سکان گرفتن زندگی، آموزش‌ها و مهارت‌های لازم به زوجین ارائه نمی‌شود. ما پیشنهادی مبنی بر ارائه آموزش‌های قبل ازدواج برای زوج‌های در آستانه ازدواج مطرح کردیم که اگر تأیید و تصویب شود، این پیشنهاد می‌تواند راه‌گشای بسیاری از معضلات اجتماعی باشد.

وی بیان کرد: امروزه شاهد افزایش طلاق و اعتیاد به مواد مخدر صنعتی یا مصنوعی هستیم. متأسفانه آنقدر آسیب‌ها نگران‌کننده است که مقام معظم رهبری در فرمایشات‌شان بارها تأکید کرده‌اند. آگاهی، دانش و اطلاع‌رسانی یکی از شاخص‌های مهم است که متأسفانه در این زمینه رسانه ملی و اصحاب رسانه کم لطفی کرده‌اند. رسانه‌ها باید این موضوعات را برای مردم آگاهی دهند تا مردم احساس خطر کنند.

معتمدنیا اظهار کرد: از بین بردن و کاهش آسیب‌های اجتماعی فرهنگسازی خاصی را می‌طلبد و به دلیل آنکه فرهنگسازی‌ها کاری دیربازده است و مدیران در تلاش هستند که به کارهای زودبازده برسند تا خودنمایی کنند، متأسفانه این فرهنگسازی‌ها انجام نمی‌شود.

وی یکی از دردسرهای مهم دستگاه‌های دولتی، عدم کنترل و نظارت در عملیات‌ است. امیدواریم بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و دستگاه‌های متولی به عنوان یک بازوی مهم یاری دهند تا برخی از فعالیت‌هایی که در توان دستگاه‌های دولتی نیست، نظارت و انجام دهند.

مدیرکل جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: کنترل و نظارت از سوی والدین باید از خانه‌ها آغاز کنیم و در مدارس‌ و مهدکودک ها ادامه داشته باشد. مربیان و معلمان باید رفتار و کردار را یاد بگیرند تا به عنوان الگو و اسوه در مسیر فرزندان قرار بگیرند. همچنین باید مدیریت را از مهدکودک آغاز کرده تا مدیران آینده از این قسمت انتخاب کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۵ سال پیش پیشنهاد تغییر نام آموزش و پرورش به نام پرورش و آموزش را مطرح کردم که خوشبختانه وزیر جدید آموزش و پرورش به این نکته اشاره کردند چراکه ابتدا فرزندان باید پرورش یابند و سپس به آموزش برسند.

منبع : ایکنا

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *