فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

آموزش شورایارها؛ حلقه مفقوده مدیریت شهری!

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

شورایاری‌ها؛ نهادهای محلی هستند که در دهه هشتاد در ایران پدید آمدند. وظیفه این نهادها انجام برخی امور برای کمک به شوراهای محل در شهرها تعریف شده است. اعضاء شورایاری می‌بایست از قوانین و مصوبات شورای اسلامی شهر تهران مطلع باشند تا مطالبات را با توجه به قوانین منتقل نمایند.

همچنین  شورایارها باید بانک اطلاعات محله را تشکیل داده و امکانات را شناسایی نمایند. جمعیت ساکن منطقه را بشناسند که چه توانمندیها و چه مشکلاتی دارند. بدیهی است که فرهنگ سازی مشارکت را توسعه می‌دهد، هزینه‌ها را کم می‌کند و از مشکلات اجرایی پروژه‌ها می‌کاهد و پروژه‌ها اثر گذار می‌شوند.

شورایارها باید نقاط مشکل ساز محله مانند مکانهایی که معتادان تجمع و اقدام به توزیع مواد می نمایند را شناسایی نمایند.  مشکلات نیازمندان و فرصتها و تهدیدها را شناسایی و با استفاده از فرصتها تهدیدها را کم اثر و رفع نموده و بین محلات نیز تعامل ایجاد نمایند. همکاری با شورای اسلامی شهر تهران برای برقراری آرامش و امنیت شهری و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و زمینه‌های جرم‌خیز نیز یکی دیگر از وظایف شورایان محلات می باشد.

با توجه به موارد مطروحه فوق، این موضوع حائز اهمیت است که  داشتن تخصص و دانش برای شورایارها یک اصل مهم و حیاتی جهت شناخت مسائل مربوط به حوزه شهری بوده تا بتوانند در جهت رفع موانع و مشکلات با استفاده از توانمندیها و تخصص خود گامهای محکمی بردارند.. از سوی دیگر متأسفانه شاهد آن هستیم که  برخی از شورایاران در سطح شهر تهران از ضعف تخصص و دانش مربوطه در این حوزه بشدت رنج می برند. این مسأله، موضوع آموزش تخصصی به شورایارها جهت بهبود وضعیت مدیریت و مشاوره شهری را بیش از پیش پررنگ تر می نماید.

در همین ارتباط، مصطفی راستینه، مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی ضمن اشاره به جایگاه خطیر شورایاری در مشاوره وتصمیم گیری های شهری، اظهار داشت: عدم تخصص و دانش لازم در زمینه مسائل شهری باعث می شود در انعکاس معضلات و مشاوره های تخصصی مدیریت شهری دچار سردرگمی و انحراف از مسیر اصلی خود شویم. در همین راستا استفاده از ظرفیت های نسل جوان متخصص، کارآمد و پرانرژی می تواند کمک شایانی به این بخش در امر توسعه و مدیریت شهری نماید.گماردن افراد سالخورده ، بدون تخصص و دانشِ لازم در این پست ها می تواند به پیدایش یک آفت و آسیب جدی در مدیریت شهری منجر شود.

زمانی که از مدیریت شهری سخن به میان می آید، تخصص، مهارت و دانش مورد نظر در این زمینه نیز همراه آن باید در نظر گرفته شود. زمانی که محله ای در یک نقطه شهر از مدیریت متخصص بهره می برد باعث ارتقای سطح کیفی آن منطقه و در مرحله بعد ارتقای شهر و در مقیاس وسیع تر بهبود شرایط در سطح کشور را به دنبال می آورد. لازمه این امر آموزش شورایارها در راستای ارتقای کیفی موارد موردنظر در مدیریت شهری است که به  عنوان بازوهای محرک شورای شهر و شهرداری هستند.

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، که همواره رسالت و زیربنای فعالیت های خود را مبتنی بر آموزش و همچنین نظارت بر عملکرد شورایارهای آموزش دیده با تعامل شورای محترم شهر قرار داده و همواره طی بازه های زمانی مختلف نظارت خود را  استمرار بخشیده و سپس طی گزارشات فصلی در اختیار شورای محترم  اسلامی شهر قرار داده تا بتوانند از این طریق فعالیتهای ایشان را به شکلی دقیق و منظم بررسی نمایند. در این راستا بنیاد، آمادگی خود را جهت برگزاری دوره های تخصصی آموزش جهت شورایاران تمامی مناطق به شورای شهر اعلام نموده است تا با توانمندی هر چه بیشتر در توسعه و آبادانی فضای فرهنگی و اجتماعی شهر، به اهداف عالیه در این زمینه درسال اقدام و عمل، جامه عمل بپوشاند.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *