فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

برگزاری همایش «فرا زناشویی» در سرای محله سلسبیل

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

به گزارش واحد خبرگزاری بنیاد، صبح روز پنج شنبه، نهم اردیبهشت ماه سال جاری، همایشی به همت بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی، با موضوع فرازناشویی در سالن همایش های سرای محله سلسبیل شمالی برگزار گردید.

سخنران این همایش خانم رکسانا ساسان نژاد- روان شناس خانواده درمانی به تشریح مسائل مربوط به روابط زناشویی، و آسیبهایی که این روابط را تهدید می کنند، پرداخت. یکی از این موضوعات، آسیب و معضل خیانت بود که به تفصیل مورد بحث قرار گرفت.

محور سخنان این روان شناس خانواده درمانی،  ابتدا تعريفی از  رابطه و رابطه زناشويى بود که با تشریح آن به یک تعریف جامع در این زمینه اشاره کرد. سپس به پیمان شکنی در ارتباط و تعامل روابط زناشویی پرداخت. ساسان نژاد سپس از کسانی که بیشتر در معرض پیمان شکنی هستند صحبت نمود.

وی در ادامه بیان داشت؛ در خصوص اینکه کدام یک از زوجین مسئول این پیمان شکنی است و کدام یک از زوجین نیاز به درمان دارند سخن گفت و به تشریح عوامل زمینه ای، آشکار ساز و تداوم بخش پیمان شکنی اشاره نمود.

ساسان نژاد در پایان مباحث خود این سوال را پاسخ گفت که آیا رابطه زناشویی پس از پیمان شکنی قابل درمان می باشد یا خیر.

حاضرین در این همایش نیز پس از خاتمه سخنرانی خانم ساسان نژاد، سوالاتی  طرح نمودند و این خانواده درمانگر نیز به سوالاتشان پاسخ گفت.

در همین ارتباط و در حاشیه برگزاری این همایش، خبرنگار حوزه اجتماعی آسیب نیوز به سراغ مدیران و مسئولین سرای محله سلسبیل رفته تا در خصوص اهم  فعالیت های این سرای محله اطلاع رسانی شود.

در این راستا آقای رهایی رئیس هیات امناء و دبیر شورایاری سرای محله سلسبیل در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی آسیب نیوز بیان داشت :

ساختمان سرای محله در اختیار مدیریت و هیات امنای محله قرار دارد که در آن فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری و… انجام می شود.  این فعالیت ها در قالب کانون کودک؛ آمفی تئاتر و 13 خانه زیر مجموعه مدیر محله شامل خانه ترسیم، خانه کارآفرینی، خانه قرآن و عترت،  خانه کتاب، خانه جهاد، ایثار و مقاومت، خانه ورزش و … صورت می پذیرد. فعالیتهایی که از ابعاد روحی و روانی به خانواده ها کمک می نماید و آنها می توانند در سرای محلات  این نوع خدمات را دریافت نمایند.

اگر شخصی به سرای محله مراجعه کند هم با امکانات ورزشی روبه رو است و هم از  امکانات رفاهی ، فرهنگی، اجتماعی و برنامه های متنوع خانه ها هم می تواند بهره مند شود. سعی شده است که با این فعالیت ها، نیاز فرهنگی و اجتماعی اهالی را برطرف کنیم.

با توجه به اینکه شورایاری منتخب مردم هستند و زیر نظر شورای شهر تهران به فعالیت می پردازند می توانند بازوی اجرایی شهرداری باشند و نیازها و مشکلات مردم و محله را منعکس کرده و با نظارت بر اجرای دقیق برنامه ها در جهت توسعه شهری و اجتماعی گام بردارند.

در خصوص تعامل با سمن  ها نیز نماینده ای وجود  دارد که به مجموعه شورایاری و سرای محله  می پیوندد و در زمینه هیأت ها نیز نماینده ای به مجموعه شورایاری اضافه می گردد. نماینده بسیج، مسجد، آموزش و پرورش، شهرداری به همراه 7 نفر  از اعضای شورایاری که مجموعاً 13 نفر می باشند، تشکیل هیأت امنا می دهند و این هیأت امنا شخصی را به نام مدیر محله معرفی می کنند که این فرد قابلیت کار اجرایی دارد. سعی نموده ایم بخش اعظم فعالیت هایمان را با مشارکت مردم انجام دهیم.

 در بحث تبلیغات فعالیت ها و خدمات کوشش شده است که سرای محله را به مردم معرفی نماییم. مردم شاید دیدگاه خوبی نسبت به فعالیت های شهرداری نداشته باشند، ولی هدف ما  این است که این آگاهی را به مردم بدهیم که اینجا متعلق به آنهاست و توسط خود مردم اداره می شود. و با این رویکرد ایجاد شده است که از پتانسیل و مشارکت مردمی استفاده شود.

در واقع شورایاری در اکثر امور می تواند نظارت بر عملکرد شهرداری داشته باشد.

در بخش دیگری از  گفت و گو به سراغ یکی دیگر از اعضای شورایاری و جانشین دبیر هیأت امنای سرای محله سلسبیل، خانم امانی رفته و در خصوص آسیب های اجتماعی که در محله سلسبیل افراد جامعه را تهدید و یا درگیر نموده است، سوال شد.

خانم امانی : در خصوص امور بانوان، از عمده فعالیت های این بخش می توان به شناسایی خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست در محله سلسبیل اشاره نمود. از طریق تعامل با این اقشار ، محل زندگی، چگونگی وضعیت معیشت و تأمین مخارج، ایجاد بانک اطلاعاتی خانواده های مذکور،کودکان کاری که مجبور هستند برای تأمین مخارج زندگی به کارهایی گماشته شوند که اصلاً برای سن و سال آنها مناسب نیست را رصد کرده و با ایجاد ارتباط با آنها پس از مشاوره، سعی شد در حد توان به مراکز و سازمانهای ذیربطی که می توانند به نوعی مشکلات آنها را حل نمایند، معرفی شوند. این اطلاعات هم به صورت آشکار و هم  به صورت نامحسوس از آنها بدست آمده است. موارد بسیاری  از آسیب ها و معضلات وجود دارند که بیشتر متوجه افراد بی سرپرست و بد سرپرست می باشد.

اعتیاد از جمله آسیبهای عمده ای است که در این منطقه نهاد خانواده را نشانه رفته است. نمونه ای که بتوان از آن یاد کرد دختر بچه ای است که در کنار درس خواندن مجبور است کار کند تا پولی بدست آورد که هم هزینه خانواده و هم هزینه اعتیاد پدر را تامین نماید.

از دیگر آسیب ها، روابط نامشروع نوجوانان و جوانان در محله است. که اکثر آنها را نمی توان از روی ظاهر تشخیص داد چرا که عمدتاً افرادی موجه و آرام هستند ولی با کنکاش و جستجو در زندگی شان متوجه می شوید که به لغزش و انحراف کشیده شده اند.

وجود نوجوانان معتاد در فضاهای عمومی مثل پارکها نیز از جمله آسیب هایی است که به شدت این منطقه با آن دست به  گریبان است.

 خیانت که متأسفانه همانند بسیاری از نقاط سطح شهر شیوع پیدا کرده و متأسفانه تعریف جامعی از آن نیز برای خانواده ها انجام نگرفته است. حتی زمانی که  از افراد در این خصوص سوال می شود عمدتاً طفره رفته و بیان می کنند کاری که در شبکه های اجتماعی و یا محیط کار انجام می دهند خیانت محسوب نمی شود، بلکه صرفاً دوستیهای اجتماعی مجازی است! در صورتی که اگر به تعریف خیانت دقت شود هر نوع واکنشی چه بیانی ، عاطفی و … نیز در مجموعه خیانت قرار می گیرد. تنها خیانت ، به مسائل جنسی ختم نمی شود و همه اینها منجر به پدید آمدن نوعی آسیب در جامعه می شود که اثرات آن بشدت تأثیر مخربی بر بافت مردم می گذارد.

بحث آموزش فرهنگی نوجوانان و کودکان از سوی والدین نیز متأسفانه خیلی کمرنگ است و اصولاً خانواده ها از آن غافل می شوند که این بزرگترین ضربه ابتدا به کانون خانواده و سپس محیطی است که کودکان و نوجوان در آن قدم گذارده و باعث اشاعه آموزه های غلط و بد اخلاقی های اجتماعی خواهد شد.

در خاتمه خانم قطوعی مدیر سرای محله سلسبیل از فعالیت های دیگر این نهاد به برگزاری کلاسهای آموزشی آگاهی در زمینه اعتیاد برای خانواده های قربانی و درگیر معضل اعتیاد، برگزاری همایش های زنان و خانواده و مسائل زناشویی و مشاوره های رایگان خانواده توسط افراد متخصص در حوزه های مربوطه و بررسی مشکلات مردم محله، اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد که با برنامه ریزی صورت گرفته بخش های دیگری از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در جهت جذب مشارکت مردمی در این سرای محله انجام پذیرد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *