فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

تهران یکی از محروم ترین استان ها در حوزه آموزش و پرورش است

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تهران – خبرنگار آسیب نیوز :  منوچهری (رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران ) :در حال حاضر دفتر مراقبت در برابرآسیب های اجتماعی تاسیس شده است .  مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی چهار اولویت را تعیین کردند؛ طلاق ، مفاسد اخلاقی ، اعتیاد و حاشیه نشینی . یکی از مهم ترین حوزه ها که باید به آن پرداخته شود ،حوزه پیشگیری ازآسیب های اجتماعی است  که این حوزه نیازمند کار در درازمدت است .

در سال گذشته در مدارس نقشه و راهی تنظیم شد در این حوزه به نام نقشه راه پیشگیری از آسیب های اجتماعی  در مورد اهداف و استراتژیک های ما و این که فعالیت های ما باید کجا باشد . در حوزه پیشگیری سه اصل وجود دارد ؛ جامعه ، خانواده و مدرسه . در حال حاضر مدرسه در اختیار ماست که 11هزار نفر دانش آموز تهرانی  در آن  تحصیل می کنند .خواهش من این است که اولویت خود را در این حوزه بگذارید . در کشور 14میلیون دانش آموز و نزدیک به 28میلیون نفر والدین آن ها و نزدیک به یک میلیون نفر همکاران ما – همه افرادی که در مدرسه مشغول هستند، از سرایدار تا مدیر – در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی مسئول هستند .

آموزش و پرورش برای دانش آموزان و والدین  در حوزه مهارت افزایی و برای کارکنان آموزش و پرورش در قالب آموزش های ضمن خدمت طرح های ویژه ای دارد ؛ یعنی بحث فوریت های اجتماعی را به عنوان یک اولویت در آموزش همکاران پیش بینی کرده است .

در بحث نهضت فرهنگی پیشگیری، جشنواره ای طراحی کرده ایم که امسال هفتمین دوره آن است . در موضوع ترویج شیوه های زندگی سالم و پیشگیری از رفتار های پر خطر دانش آموزان در قالب فیلم کوتاه ،عکس،روزنامه دیواری ،نقاشی،نرم افزار و ایده پردازی و همچنین والدین این دانش آموزان در بحث ایده پردازی و مقاله آثاری ارائه می کنند . سال گذشته در تهران نزدیک به 14هزار اثر دانش آموزی داشتیم و در سطح کشور حدود 248هزار اثر دانش آموزی ، که عدد بسیار زیادی است .

نکته ای که ما در آموزش و پرورش روی آن تاکید کرده ایم بحث باور های غلط می باشد ؛ به عنوان مثال گاهی به دانش آموزان یا دانش جویان گفته می شود که مصرف برخی از مواد مخدر و یا محرک باعث ایجاد تمرکز و موفقیت بیشتر در امتحانات می شود . در حالی که باید به فرزندان عواقب مصرف و عوارض ناشی از استفاده اینگونه مواد هشدار داده شود. در بحث کمبود ها و ضعف ها باید بگوییم استان تهران یکی از محروم ترین استان ها در حوزه آموزش و پرورش است ؛ چه به لحاظ فضا و چه به لحاظ نیروی انسانی .

اگر مشکلات آموزش و پرورش را بتوان حل کرد ، تمام مشکلات جامعه حل خواهد شد و دقیقا به همین دلیل است که آموزش و پرورش در جوامع پیشرفته از اهمیت خاصی برخوردار است .

در سال های اخیر برنامه های درسی به طور ریشه ای از لحاظ مهارت افزایی و مشارکت والدین تغییرات مثبتی داشته است.

در بحث فعالیت های جایگزین یکی از مشکلات ما نداشتن فضای ورزشی کافی است . یکی از بزرگترین مشکلات آموزش و پرورش این است که توانایی برگزاری یک اردوی یک روزه رایگان برای همه دانش آموزان خود را ندارد ، حتی بعضی از مدارس ما در پرداخت قبض آب و برق خود مانده اند . من پیشنهاد می کنم که دوستان نقش مطالبه گری را در راستای برنامه های تعریف شده پیش ببرند، چون این برنامه ها مبنای علمی دارد.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *