فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

جهل فرهنگی و کناره گیری روشنفکران عامل جولان سلبریتی ها در جامعه

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

تهران خبرنگار آسیب نیوز به نقل از رادیو گفتگو : مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: غیبت روشنفکران در جامعه باعث جولان سلبریتی ها می شود و متاسفانه به خاطر بی توجهی مردم به تخصص و دانش این رفتارها تأثیرخود را بر مردم خواهد گذاشت.

برنامه “گفت و گوی فرهنگی” رادیو گفت و گو با موضوع نقد و بررسی دلایل سلبریتیزه شدن فرهنگ ایرانی و با حضور مصطفی راستینه مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی روانه آنتن شد.

مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ابتدا اظهار کرد: سلبریتی ها معمولاً افرادی تأثیرگذار و در حوزه اجتماعی بسیار قوی اند، حتی در برخی موارد به عنوان مرجع اجتماعی شناخته می شوند.

راستینه افزود: سلبریتی ها در حوزه های مختلف هنری، ورزشی و غیره وجود دارند و به سبب گستردگی طیف آنها در حوزه های گوناگون، باید حمایت حداکثری را از جامعه داشته باشند.

وی همچنین بیان داشت: این مرجع اجتماعی می تواند حق اظهارنظر داشته باشد و نظریات خود را در جامعه اعلام کند اما مشکل اینجاست که نخبگان و متخصصان ما که باید مرجع نظرات باشند متاسفانه به خاطر قدرت این سلبریتی ها کنار می روند و سلبریتی ها تاثیرگذاری بر افکار عمومی را به دست می گیرند.

مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: سلبریتی می تواند در ارتقای سطح فرهنگی کمک کننده باشد اما به شرط اینکه افکار عمومی را به سمت پیشرفت جامعه سوق دهد نه اینکه باعث شود افکار عمومی و سرمایه اجتماعی به خطا روند.

راستینه تصریح کرد: سلبریتی ها به خاطر حرفه جذاب و سبک زندگیشان مورد توجه اند و هر حرکتی و مجلسی که در آن باشند در صدر اخبار قرار می گیرد و آشنایی مخاطبان با آنها موجب افزایش تاثیرگذاری آنها بر حوزه اجتماعی خواهدشد.

وی متذکر شد: یک سلبریتی با توجه به سرمایه عظیمی که دارد وارد عرصه های سیاسی، اقتصادی و حتی طبابت در جامعه می شوند درحالیکه برای ورود به این حوزه ها باید تخصص این کار را داشته باشند اما متاسفانه با وجود اینکه تحصیلات آکادمیک در این حوزه ندارند ورود می کنند و از آن بدتر اینکه مورد استقبال مردم هم قرار می گیرند.

مدیر بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی عنوان کرد: روشنفکران و نخبگانی که باید برای پیشرفت جامعه باشند به خاطر برخوردهای سیاسی و اجتماعی کنار گذاشته می شوند. غیبت روشنفکران در جامعه باعث جولان سلبریتی ها می شود و متاسفانه به خاطر بی توجهی مردم به تخصص و دانش این رفتارها تأثیرخود را بر مردم خواهد گذاشت.

راستینه در ادامه این مطلب افزود: سلبریتی ها مولد رفتار یا گفتار عامیانه و یا به تعیری می توان از آنها با عنوان پوپولیستی فرهنگی نام برد که البته زودگذر هستند و عمر زیادی هم ندارند. یکی از ایرادات بزرگ ما این است که چهل سال از عمر انقلاب می گذرد اما به جای جنگ با جهل، با جاهل جنگیده ایم و هیچ وقت سطح سواد رسانه ای، اجتماعی و فرهنگی مردم مان را بالا نبرده ایم.

وی ابراز داشت: در همه دنیا سلبریتی ها تحصیلات بالایی دارند و با علم به نیاز مردم و حضور مشاوران تاثیرگذاری خود را به بهترین شکل انجام می دهند. اما متاسفانه به علت جهل فرهنگی در جامعه و بی توجهی مدیران به این مسئله، هر سلبریتی با اظهارنظر در مورد هر اتفاقی در صدر رسانه ها قرار گرفته و مردم هم از حرف او تبعیت می کنند. این، به ضعف کار آموزشی و فرهنگی و اجتماعی ما برمی گردد که هر کاری که می خواهند انجام دهند.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *