فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

فعال شدن نسل زِد در ایران؛ خواستگاه‌ و مطالبات آن‌ها

فعال شدن نسل زِد در ایران؛ خواستگاه‌ و مطالبات آن‌ها

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در خصوص فعال شدن نسل زِد در ایران، خواستگاه‌ و مطالبات آن‌ها با پایگاه خبری آزنیک به گفتوگو نشست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری آزنیک، دکتر مصطفی راستینه در گفتگو اختصاصی با آزنیک پیرامون موضوع فعال شدن نسل زِد در ایران و خواستگاه‌ و مطالبات آن‌ها در تشریح ویژگی‌های این نسل، اظهار کرد: نسل زد، نسلی نیست که فقط در کشور ما باشد که ما از آن به عنوان بچه‌های دهه هشتادی یاد می‌کنیم، بلکه همه جای دنیا این نسل که با اینترنت بزرگ شده‌اند در حال ظهور کردن هستند. این نسل مانند متولدین دهه شصت نیستند که فقط یک شبکه تلوزیونی داشته باشند و تنها با آن انس گرفته باشند، نسل زد با اینترنت بزرگ شده و به واسطه دسترسی به فضای اینترنتی پیگیر سلبریتی‌ها در تمامی حوزه‌ها هستند، تاثیر پذیر و الگو پذیر از سلبریتی‌ها هستند و البته حس یک شهروند جهانی را دارند و معتقدند که باید مانند یک شهروند جهانی با آن‌ها برخورد شود و رفتارهای اینچنینی داشته باشند.

وی در ادامه افزود: این نسل از زمان کودکی در خانواده خود دارای حق رای هستند و خیلی قوی و مسلط در خانه به نوعی دارند حکومت می‌کنند و بعضا کارها با میل آن‌ها پیش می‌رود. ما باید یاد بگیریم که نوع برخوردمان با این بچه‌ها نسبت به برخوردمان به دهه شصتی‌ها باید متفاوت باشد.

رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با اشاره به پررنگ بودن ویژگی حفظ حریم خصوصی در این نسل، گفت: این نسل حریم خصوصی بزرگتری نسبت به سایرین دارند، اتاق خصوصی خود را دارند و کارهایشان تقریبا به خودشان مرتبط می‌شود و پدر مادرها خیلی در کارهای آن‌ها دخالت نمی‌کنند که موجب آزادی عمل نسبی‌ای در کارهای این نسل شده است. با وجود اینکه مراقبت خانوادگی شدیدی مخصوصا از طرف مادر نسبت به این نسل انجام می‌شود، اما با این حال استقلال خود را حفظ می‌کنند و علی رغم این کنترل‌ها حریم خصوصی خود را حفظ می‌کنند.

راستینه با اشاره به توانایی متولدین دهه هشتاد در گروه‌سازی‌های اجتماعی، خاطرنشان کرد: در بحث گروه‌سازی، تجمعات و در بحث این که در کنار هم قرار بگیرند، خیلی سریع ارتباط برقرار می‌کنند و البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که این بچه‌ها کمترین تحمل را در سلطه پذیری دارند و مانند نسل‌های پیشین نیستند که بتوانیم تسلط نسبی‌ای بر آن‌ها داشته باشیم. ما باید بلد باشیم که چگونه با این بچه‌ها ارتباط بگیریم تا آن رفتارهایی که ما می‌خواهیم داشته باشند را به آن‌ها یاد بدیم.

ادامه گفتوگو آزنیک با دکتر مصطفی راستینه، رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی پیرامون نسل زِد در ایران را در ویدیو زیر مشاهده کنید.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *