فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

مشارکتهای اجتماعی تنها راه برون رفت از آسیبهای اجتماعی

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

بوشهر، خبرنگار آسیب نیوز- دومین همایش پیشگیری از آسیب های اجتماعی با موضوع طلاق و خودکشی درمحل سالن شهید حکیمی شهر دیر استان بوشهر برگزار شد.

به گزارش آسیب نیوز، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بندر دیر روز سه شنبه در این همایش گفت: باید با تداوم همایش ها و کارگاه های پیشگیری در این حوزه تاثیر گذار باشیم.

نامدار درویشی افزود: انجام کار فرهنگی دیر بازده است و سال های زیادی طول می کشد تا نتیجه بدهد و ما همه تلاش خود را برای انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی در این شهرستان بکار خواهیم گرفت.

رئیس بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی گفت: هم اکنون 22 ارگان در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند، اما به دلیل موازی‌ کاری‌ها تاکنون عملکرد موفقی نداشته اند.

مصطفی راستینه افزود: هزاران بار گفته ایم و خود هم می دانند آفت سیستم مدیریتی در کشور جزیره ای عمل کردن است که متاسفانه تا خودمان نخواهیم، برطرف نمی شود.

وی تاثیرجنگ نرم را به مراتب سخت تر از جنگ سخت دانست و گفت: در جنگ سخت و بعد از 8 سال با وجود اینکه همه دنیا از متجاوز (عراق) حمایت می کردند، تنها حدود 250 هزار شهید به ما تحمیل کردند و از جمعیت 33 میلیونی کشور تنها یک میلیون نفر درگیر جنگ بودند، اما اکنون جنگ نرم با تهاجمی گسترده 100 درصد مردم را درگیر خود کرده است. البته بنده این تهاجم فرهنگی را یک بازی نرم می دانم و می بایست برای مقابله با آن ما هم قاعده بازی را بلد باشیم، اما به علت ناآشنایی با این قاعده، بازی را باختیم. مشکل بزرگتر ما عدم بکارگیری مشارکت های مردمی است. مسوولین ما به رغم سفارشات مقام معظم رهبری، مشارکت های مردمی و توان سمن ها را دست کم گرفته و به هیچ وجه نمی خواهند از توان آنها استفاده کنند، هر چند در ظاهر اعلام می شود که ما حامی سمن ها هستیم، ولی در باطن اینطور نیست.

ایشان در رابطه با لزوم عشق صحیح و عقلانی اظهارداشت: اگر عشق در محور درست خود قرار بگیرد، هیچ وقت کار به طلاق، خودکشی و یا همسرکشی نمی کشد.

وی نقش دین در تقویت بنیه خانواده را مهم و اساسی خواند و افزود: یکی از عوامل بروز آسیب های اجتماعی جدا شدن مردم از دین و دور شدن از دستورات خداوند است. اعتقادات خود را باور نداریم اما به اعتقادات دیگران احترام می گذاریم. وقتی با برخی از مردم صحبت می کنیم و صحبت از گاوپرستی، موش پرستی و حتی فضله پرستی کشورهای دیگر می شود، می گویند باید به اعتقادات آنها احترام بگذاریم، ولی وقتی می گوییم چرا نماز نمیخوانید، روزه نمی گیرید و یا چرا فرامین خداوند را اجرا نمی کنید، می گویند همه ی این ها دروغ است. اگر هم کسی این اعمال را انجام دهد، وی را امل خطاب می کنند. چطور است که می شود به آن گاوپرست احترام گذاشت،ولی کسی که نماز می خواند و خدای آن گاو را می پرستد، امل باشد.

راستینه بیان کرد: پدیده طلاق در جامعه افزایش وحشتناکی یافته و نیاز شدیدی است که برای مردم فرهنگ سازی شود. بنده صحبت جناب درویش پور را تایید می کنم که فرهنگ سازی هم به زمان نیاز دارد. البته اضافه می کنم وقتی که همه ارگان ها با هم یکی شوند، آن موقع برای فرهنگ سازی نیاز به زمان است. وقتی که ارگان ها با هم همراه نیستند، هر ارگانی هرچند در این زمینه برنامه ریزی طولانی انجام دهد، اما باز هم منجر به شکست خواهد شد، همانگونه که تاکنون همه فعالیت ها در این زمینه به شکست منجر شده است. مقام معظم رهبری 25 سال پیش صحبت زیبایی فرمودند: (کاری که غربی ها با جوانان ما می کنند، نه یک شبیخون فرهنگی،تهاجم فرهنگی،و…. بلکه یک قتل عام فرهنگی است). صحبتی که اگر مسوولین ما دقت می کردند، الان حال و روز ما ، جوانان ما و جامعه ما این نبود.

ایشان افزود: با راه اندازی پارس شمالی، مشکلات پارس جنوبی به یک باره به این شهر هجوم خواهد آورد. پس باید هر چه سریع تر نسبت به بالا بردن سطح آموزش، پرورش و فرهنگ سازی اقدامات لازم صورت گیرد. درغیر این صورت شاهد بروز کلیه مشکلات پارس جنوبی در پارس شمالی خواهیم بود و این یک هشدار کاملا جدی است.

وی گفت: بارها اعلام کرده ایم بنیاد پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کنار سایر وزارتخانه‌های مربوطه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت خواهد کرد و به هیچ عنوان در مقابل آن ها قرار نخواهد گرفت، ولی هنوز برخی از مسئولین هیچ نوع حمایتی از فعالیت های پیشگیرانه نکرده اند و مثل این است که ما را در مقابل خود می بینند.

مصطفی راستینه در پاسخ به سوال یکی از مدیران که اعلام کردند ما اعتبار لازم برای برگزاری اینگونه کلاس ها را به صورت مستمرنداریم، بیان داشت: تا آنجا که می توانید برای جذب منابع فعالیت کنید، هر کجا نیاز به کمک ما بود، صد در صد در خدمت شما و مردم هستیم، ولی مطمن باشید مردم خودشان بزرگترین سرمایه نظام هستند و هر کجا نیاز باشد، مثل همیشه در صحنه هستند و از شما حمایت می کنند. آینده همسر و فرزندان برای ثابت بودن نهاد خانواده مهم است که این مهم با استقبال و تایید خانواده ها روبرو گردید.

راستینه در پایان اضافه کرد : اینکه عده ای می گویند از هر دری فقر وارد شود، ایمان از پنجره بیرون می رود (از قول امیرالمومنین علی (ع)، روایت درستی است، ولی این توجیهی برای تن فروشی، دزدی، کلاه برداری، اعتیاد و … نمی شود. ما یاد گرفته ایم احادیثی را که می تواند کارهای نادرست ما را توجیه کند دستاویز قرار دهیم و  بگوییم که خود ائمه هم این طور بیان کرده اند. درصورتی که اگر علی را می شناختیم و به گفته هایش ایمان داشتیم، هیچ فقری در جامعه وجود نداشت. البته این صحبت نه فقط برای عامه مردم، بلکه در مورد مدیران دولتی ما هم صدق می کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر منطقه ویژه پارس گفت: منطقه ویژه پارس برای پیگیری و برگزاری همایش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش خود را خواهد کرد.

مجید مهری افزود: ایجاد بستر فرهنگی مناسب با ارائه دوره های آموزشی و فرهنگی در چهار شهرستان جنوبی استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه همایش، پرسش و پاسخ  از سوی حضار برگزار شد که در پی  استقبال خانواده ها این جلسه تا ساعت 23:30 ادامه پیدا کرد.

چند سوال جالب مدیران حاضر و خانواده ها به شرح زیر است:

آیا دولت برنامه مشخصی برای کاهش آسیب های اجتماعی دارد؟

ما برای آینده فرزندانمان جانمان را هم می دهیم، اما دولت برای آن ها چه می کند؟

دلایل جدا شدن زنان از مردان و یا مردان از زنان چیست؟ چرا شفاف تر صحبت نمی کنید؟

وقتی بیکار هستیم و کاری وجود ندارد و کسی هم به فکرمان نیست، چه باید بکنیم؟

چرا همیشه می گویید علت طلاق ماهواره هست و دلایل دیگر را ذکر نمی کنید؟

نقش عدالت و اقتصاد در کاهش آسیب چیست؟

و ….

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *