فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

فرا رسیدن نوروز باستانی، یادآور شکوه ایران، بر همه مردم پاک پندار و نیک کردار خجسته باد

جستجو

مشکلات فرهنگی و اجتماعی باید مهمترین دغدغه مدیران شهری باشد

این مطلب تهیه و تنظیم شده توسط روابط عمومی بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی می‌باشد

بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی به منظور ارائه خدمات اجتماعی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی کشور و با توجه به منویات مقام معظم رهبری در راستای کاهش آسیب ها و اهداف بنیاد در اشاعه فرهنگ و آموزش با تعاملات آموزشی، علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، تفاهم نامه هایی را فی ما بین بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگسرای سطح شهر تهران. به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی با همکاری های مشترک در زمینه های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و… از طریق برگزاری دوره های مختلف سبک زندگی، آموزش های شهروندی و … به صورت کارگاهی، دوره ای ، مشاوره ای، نمایشگاهی، سمیناری و … رصد و پایش آسیب های اجتماعی محدوده فرهنگسرا ها آغاز نموده است.

در همین راستا نشست خبری در فرهنگسرای بهاران به منظور عقد تفاهم نامه و عملیاتی نمودن اهداف مشترک، در روز یکشنبه دوازدهم اردیبهشت برگزار گردید.

به گزارش واحد خبرگزاری بنیاد، این نشست با حضور مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مدیر فرهنگسرای بهاران و نمایندگان خبرگزاری ها  آغاز شد.  در ابتدای نشست تقی نژاد، مدیر فرهنگسرای بهاران اظهار داشت: منطقه 17 یکی از مناطقی است که حدود 400 شهید را تقدیم انقلاب نموده است. این منطقه، جزء مناطق پرجمعیت شهر تهران می باشد که مشکلات اجتماعی زیادی متوجه آن است. ما شاهد هستیم افرادی که در این منطقه دچار آسیب اجتماعی شده اند به شدت بر افراد دیگر تأثیر می گذارند. عمده آسیب هایی که در این منطقه  به صورت جدی تردرگیر آن هستیم  عبارتند از :اعتیاد، طلاق، ناهنجاری رفتاری، فردی ،اجتماعی و مسائلی است که باعث آزار مردم منطقه می شود. فرهنگسرای بهاران برنامه هایی را جهت کاهش آسیب های اجتماعی در دست اقدام دارد ولی بدلیل کمبود بودجه خیلی از طرحها را نمی توان اجرایی نمود.

 وی ادامه داد؛ در همین راستا در صدد هستیم که برنامه های فرهنگی، اجتماعی و هنری را در اولویت فعالیت های خود قرار دهیم. چرا که ابزار فرهنگ و هنر برای رفع معضلات و آسیبها بسیار کارآمد و موثر است. ما باید برنامه هایی را تدارک ببینیم که از آسیب ها پیشگیری نماییم. به همین جهت نیازمند یاری سازمانها و مراکزی هستیم که در این زمینه بصورت تخصصی و با نگاه علمی در حال فعالیت هستند. در اولین گام برای نزدیک شدن به هدفمان با بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی وارد مذاکره شده و در این راستا تفاهم نامه ای را تنظیم نموده ا یم تا با کمک گرفتن و مشاوره و برگزاری کلاسهای آموزشی در جهت کاهش آسیب های منطقه گام های جدی برداریم.

در ادامه نشست، مصطفی راستینه – مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی – اظهار داشت: اولین گام جهت تعامل و نزدیک کردن با مردم را از سرای محله و فرهنگسراهای سطح شهر تهران آغاز نموده ایم. طی بازدیدها و پژوهشی هایی که  صورت گرفته است مهمترین دغدغه حال حاضر جامعه، دغدغه فرهنگی است. دغدغه ای که مقام معظم رهبری به آن بارها  در طی سخنرانی های مختلف خود اشاره فرموده اند.

 وی افزود: فرهنگ یک کشور به تاریخچه آن کشور بر نمی گردد. همانند کشور مصر که سالها قدمت دارد ولی کشور توسعه یافته ای نیست. و یا کشورهای دیگری همانند سوئیس و ژاپن که کشورهایی هستند که به لحاظ علم و دانش کشورهای ثروتمندی محسوب می شوند. صرفاً به دلیل داشتن منابع ، نمی توان گفت که کشوری ثروتمند است.

راستینه افزود؛ فرهنگسراها در جهت بالا بردن سطح فرهنگی و اجتماعی شهروندان و خانواده ها تلاشهایی را صورت داده اند. باید به این باور برسیم که کشور ما مورد هجمه تهاجم فرهنگی از همه ی جوانب قرار گرفته است ولی متاسفانه اقدامات در خور و قابل دفاعی تاکنون انجام نشده است. چون این امر دغدغه هیچ یک از ارگانها و یا سازمانهای ذیربط یا نبوده و اگر هم بوده سطحی و مقطعی رها شده است.

وی ادامه داد؛ جنگ نرم و استکبار جهانی خانواده ها را در مباحثی چون اعتیاد، طلاق، فضای مجازی و … مورد هدف قرار داده است. در حالی که ما تنها به برگزاری جلسات و همایش و تحقیقات مکتوب اندک بسنده کرده ایم و کار عملیاتی و میدانی در برنامه ی کاری خود نداشته ایم. همه کسانی که دغدغه مسائل اجتماعی و فرهنگی دارند می خواهند که خروجی فعالیت ها و پژوهش هایشان موفقیت آمیز باشد.

مدیرعامل بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی افزود؛ در امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی مشارکت مردمی، مشارکت دولتی و مشارکت سایر ارگانها و سازمانهای کوچک و بزرگ ، بسیار حائز اهمیت است. علیرغم اینکه خانواده های همه ما در این مملکت مورد تهدید انواع این آسیب ها قرار دارند، بی تفاوتی برخی ارگانها وسازمانها برای مقابله و یا پیشگیری از این آسیب ها بسیار جای تعجب و تأمل دارد. چگونه است که در بحث دفاع مقدس زمانی که مورد تهدید و هجوم بیگانگان قرار گرفتیم هر کس در حد توان خود به مقابله با آن برخاست ولی زمانی که دشمنان جنگ نرم را در مورد ما آغاز نموده اند برخی این چنین مستأصل و ناتوان و بدون برنامه، تنها نظاره گر هستند.

راستینه در ادامه افزود؛ با توجه به اهمیت موضوع، بنیاد پیشگیری از آسیب های اجتماعی  به دور از فعالیت های سیاسی و یا وابستگی به جناح و گروه خاص، تنها دغدغه خود را شناسایی، آگاهی و پیشگیری از  آسیب های اجتماعی قرار داده است. تا نسل سلامتی را برای آینده تربیت نماییم. ما نه تنها خود را مجهز به آگاهی نکرده ایم بلکه به زنان و فرزندان خود نیز آموزشهای لازم را ارائه نداده ایم. به آنها نحوه مراوده با فرزند، همسر و دوستان و همکاران را آموزش نداده ایم و در مقابل تمام رسانه های غربی و معاند برنامه های منظم و هدف مندی را برای خانواده هایمان تدارک دیده اند. بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، دولتی ها، ورزشکاران، ،نخبگان، مسئولین، اساتید دانشگاهها و همین طور آحاد مردم موظفند در حوزه آسیب های اجتماعی کمک نمایند. ما در صدد هستیم تا با تعامل با فرهنگسراها و سرای محله به این آسیب ها نزدیک شده تا در صدد رفع و جبران آن تلاش نماییم. برنامه های مورد نظر بنیاد با خانواده هایی که در مناطق مختلف شهر زندگی می کنند و در معرض تهدید انواع آسیب ها قرار دارند به اتمام نرسیده و تداوم خواهد داشت چرا که معتقدیم آموزش باید مستمر و منظم باشد نه اینکه مقطعی و در حد برگزاری یک همایش یا کارگاه برگزار شود.

مدیر عامل بنیاد  پیشگیری از آسیب های اجتماعی در ادامه افزود: معضلاتی همچون طلاق، اعتیاد، مهاجرت، درگیری های خیابانی را با همکاری سازمانهای مربوطه و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در سطح مناطق مختلف رصد خواهیم کرد تا با توجه به نرخ آسیب و مطالعه دقیق نسبت به آگاهی و آموزش مردم منطقه اقدامات موثر و عملی صورت پذیرد. مهمترین معضل آسیب های اجتماعی الویت بندی یا رتبه بندی آنهاست. به عنوان مثال اعتیاد بانوان سیر صعودی داشته است. طلاق به عنوان آسیبی است که در حال حاضر با آمارهایی که ارائه شده است نرخ رشد فزاینده ای به خود گرفته است که این امر بسیار نگران کننده است و باید با برنامه های منظم و عملیاتی در جهت کاهش این آسیب های مهم و تأثیر گذار در جامعه، تلاش نماییم.

در خاتمه نشست، دو طرف با امضای تفاهم نامه، در راستای اهداف مشترک ابراز امیدواری نمودند با تمام توان در جهت شناسایی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی با اجرای برنامه های مدون و منظم گام های محکمی بردارند.

LinkedIn
Email
Telegram
WhatsApp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *